tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Unionens superhjälte blir antihjälte i Naturvetarnas nya kampanj

Publicerad: 14 december 2022, 12:30

Vad händer när superhjälten ger sig in i forskarvärlden? Tillsammans med KWD Studio lanserar Naturvetarna en kampanj som tydligt flirtar med Unionens klassiska reklamkaraktär.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


I Naturvetarnas kampanj ser vi en superhjälte på rullskridskor som rumlar runt i ett labb och försöker få på sig en labbrock. Ni kanske känner igen skruden? 2011 lanserade Unionen kommunikationskonceptet ”Superhjältarna” tillsammans med fackförbundets dåvarande byrå ANR BBDO. Sveriges största fackförbund lät hjältarna kommunicera styrkan i arbetslivet i nära ett decennium.

Nu dyker karaktären upp som en något avdankad superhjälte som stökar i ett laboratorium. KWD Studios nya kampanj för Naturvetarna är en tydlig blinkning till Unionen.

– Vi är ett mindre, nischat fackförbund som vill göra en poäng av att vi inte representerar den breda massan utan är specialiserade på yrken inom den naturvetenskapliga disciplinen, säger Petra Malm Danielson, marknadschef på Naturvetarna i ett pressmeddelande.

Naturvetarna representerar yrken inom naturvetenskap och gör en parodi på hjälten för att lyfta vikten av kunskap inom den specifika bransch fackförbundet representerar.  

— Konceptet är både en blinkning till alla tillfällen som målgruppen har försökt förklara vad de jobbar med, vilket vi vet har stor igenkänning i gruppen, men också en liten pik till större förbund som inte är specialiserade på dessa nischyrken, säger Jon Dreierbakken, konceptutvecklare på KWD Studio i en kommentar.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev