Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Uppmanade folk att byta jobb under pandemin – nu drar regeringen tillbaka kampanjen

Publicerad: 13 Oktober 2020, 09:57

Ovanför syns regeringens kritiserade kampanj, samt Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.

En felcitering och dålig tajming har väckt en kritikstorm mot en kampanj från den brittiska regeringen. Nu dras den tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Storbritannien

Tänk om, plugga om och ladda om. I en reklam från 2019 uppmanar Storbritanniens regering en ballerina, en barista och butiksarbetare att utforska en karriär inom IT-säkerhet genom ett av regeringen finansierat program. 

Kampanjen har återigen fått strålkastarljuset på sig efter att finansminister Rishi Sunak under ett inslag på ITV uppmanat människor att utforska nya karriärval under pandemin. Citatet klipptes dock på ett sätt så att det uppfattades som att finansministern enbart riktade sig till kulturarbetare. Det har bland annat fått artisten Liam Gallagher att ryta ifrån, rapporterar branschsajten Campaign

Det har också bidragit till kraftig kritik mot kampanjen ”Cyber first” på sociala medier, där det bland annat har skrivits att den stinker. Privatpersoner har även tagit saken i egna händer, och gjort nya varianter av reklamen – bland annat genom att ändra texten ”Fatima's next job could be in cyper. (she just doesen't know it yet)” till ”Fatima could keep the job she loves (If the government decided to give a fuck)”. 

Kampanjsajten är nu borttagen och det brittiska Kulturdepartementet har tagit avstånd från den. De poängterar också att regeringen investerar cirka 1,5 miljarder pund för att rädda jobb inom kultursektorn. 

Även premiärminister Boris Johnson har uttalat sig kring kampanjen, genom en talesperson. 

– Det här är en del av en kampanj för att få människor i alla skeden av livet att överväga en karriär inom IT-säkerhet, men den här specifika delen var inte passande och har tagits bort från den övriga kampanjen. Tajmingen är inte acceptabel, säger talespersonen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Storbritannien

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.