Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Vaccine Forward och Visita i gemensam kampanj när Sverige öppnar upp

Publicerad: 28 september 2021, 12:01

I morgon kommer kroggästerna mötas av en uppmaning att donera vaccin så att fler kan skydda sig mot covid-19. Reklambyrån Food & Friends ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Food & FriendsVisita

Fredagen den 1 oktober klockan 19 kommer Sveriges restauranger att samlas i en stor gemensam skål för att fira att samhället öppnar upp igen och uppmana gästerna att donera vaccin. Insamlingsorganisationen Vaccine Forward står bakom initiativet #19skålen tillsammans med branschorganisationen för besöksnäringen Visita. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Food & Friends som jobbar med uppdragsgivare inom mat, dryck och måltider.

– För att ge fler möjligheten att vaccinera sig ville vi skapa en kampanj som upplyser det faktum att alla inte har möjlighet att vaccinera sig världen över. Här i Sverige har 76 procent av den vuxna befolkningen fått vaccin mot Covid-19, men i de fattigaste länderna i världen är det bara 3 procent som vaccinerats. Kampanjen #19skålen är ett sätt att väcka uppmärksamhet och få flera att vara med och skänka pengar, säger Lennart Wallander, vd och projektledare, Food & Friends i en kommentar.

Kampanjen rullar ut vecka 39 och kommer synas i sociala medier och på de 300 krogarna som hittills har anslutit sig till initiativet.

Exempel på krogkedjor som skålar den 1 oktober.

Scandic Sverige

Jureskogs

Bockholmengruppen

Nordic Choice Sverige

Texas Longhorn

Tacobar

Stureplansgruppen

Meno Male

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Food & FriendsVisita

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.