Kampanj
”Vad jobbar du för?” frågar trafikförvaltningen i employer branding-kampanj
Publicerad: 23 maj 2023, 12:45
Coreworkers lyfts trafikförvaltningens medarbetares stolthet över samhällsnyttan de bidrar till.
Foto: Pressbild
I kampanjen ”Vad jobbar du för?” som tagits fram av Coreworkers lyfts trafikförvaltningens medarbetares stolthet över samhällsnyttan de bidrar till.
Syftet med kampanjen är att tydliggöra sig på arbetsmarknaden och att stärka arbetsgivarvarumärket.
Trafikförvaltningen har fyra tjänstevarumärken; SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten samt Spårvagnsmuséet och i ett employer branding-perspektiv har man utmaningar med att få kandidater att förstå vad förvaltningen faktiskt gör. Därför lanserar man nu en kännedomskampanj och i samband med det arbetsgivarlöftet: Trafikförvaltningen – vi är kollektivtrafiken i Stockholm.
Till grund för kampanjen ligger en undersökning som tydligt visar de drivkrafter som finns hos medarbetarna på trafikförvaltningen. De känner stolthet över att få bidra till ett tillgängligt och hållbart Stockholm och brinner för att hitta lösningar för resenärernas bästa.
När man ser vad som är attraktivt hos kommande generationer så är det högre syftet utmärkande.
– I den här kampanjen ville vi hjälpa trafikförvaltningen att stärka sitt varumärke som arbetsgivare externt och höja engagemanget internt genom att lyfta allt bra som deras medarbetare bidrar till för Stockholm. Allt baserat på en helt ny identitet som vi utvecklat under det senaste halvåret, säger Claes Chatillon-Winbergh, kundansvarig projektledare på Coreworkers.
Frågan ”Vad jobbar du för?” sätter förhoppningsvis också i gång tankar och känslor hos mottagarna om vad de själva gör om dagarna och varför.
– För att sätta trafikförvaltningen i en kontext som skapar medvetande om vad de bidrar med för stockholmarna och alla resenärer, kändes det som en helt naturlig väg att gå. Och att få gemene man att fundera på vad man jobbar för och tänka till på om man är nöjd med det man själv gör om dagarna, säger Emmy Glans och Fredrik Holmberg copywriter respektive art director på Coreworkers.
Kampanjen släpps efter att massiv kritik riktats mot trafikförvaltningen som nyligen presenterat ett förslag där 21 busslinjer slopas och 45 linjer får färre avgångar. Även tunnelbane- och pendeltågstrafiken påverkas. Anledningen är den dåliga ekonomin inom Region Stockholm.
Dessutom har pendeltågstrafiken varit undermålig under en längre period och trafiknämnden har fått mycket kritik för att de gjort sig av med tågvärdar. Det har lett till många inställda och försenade pendeltåg.
Kampanjen kommer gå i sociala kanaler och utvalda platser utomhus samt kompletteras med medarbetargenererat material på Linkedin och i interna kanaler.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Emmy Glans (Copywriter)
Fredrik Holmberg (Art Director)
Johan Mork (Art Director)
Jimmie Bergqvist (Design Director)
Robin Mengarelli (Motion Designer)
Emelinda Lundvall (Produktionsledare)
Rebecka Herring (Produktionsledare)
Claes Chatillon-Winbergh (Projektledare)
Susanne Walström (Fotograf)
Arbetsgrupp trafikförvaltningen:
Tobias Mossop, Chef internkommunikation
Hanna Olsson, Biträdande HR-Chef
Astrid Strömberg, Digital kommunikatör
Lina Jönsson, Kommunikatör