Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Vänsterpartiet bryter trenden – använder sig av influencers inför valet

Publicerad: 8 juni 2022, 08:02

Vänsterpartiet tar hjälp av influencers i valet.

Efter att Socialdemokraterna råkade i blåsvädret under förra valet, när de ville betala influencers för att lägga ut inlägg i sociala medier, har politiska partier varit försiktiga med att samarbeta med influencers. Men nu meddelar Vänsterpartiet att de samarbetar med influencers i en ny valkampanj.


Ämnen i artikeln:

VänsterpartietInfluencerNyheterInsiktResumé Insikt

Vänsterpartiet blir det första riksdagspartiet att betala för reklam via influencers för att nå ut till allmänheten. Åtminstone officiellt. Inget av de andra riksdagspartierna har i en undersökning som Resumé genomfört, angett att använder sig av den typen av samarbeten – även om de ställt upp i intervjuer hos influencers.

Läs också: Therése Lindgren gör som Margaux Dietz och intervjuar politiker – ”Tänjer lite på gränserna för vad en influencer är” 

Byrån Split har haft flera uppdrag åt Vänsterpartiet och är de som ligger bakom kampanjen, som är ursprungen från en pitch av byrån. Målgruppen för kampanjen är första- och andragångsväljare i utsatta områden.

– Vi ville uppmärksamma den här målgruppen som är en ganska stor väljargrupp, på 4 till 5 procent och som är ganska osedda, säger Nina Starco på Split.

Resumés artikelserie om influencers i politiken

Vi försöker sälja dold politisk reklam via influencers – så många nappar: ”Lätta pengar”
Experter: Politisk kommunikation präglas av rädsla – då ryker influencer-kampanjerna   

Kampanjen heter ”Powered by Vänsterparitet” där uppmanar fyra influencers, kreatörer i politiskt eftersatta och utsatta områden att skicka in filmidéer – där de berättar om sin verklighet. Filmerna publiceras och lanseras i början av augusti, i den mest intensiva valperioden, 11 augusti till den 11 september.

– Vi har ett samarbete med fyra influencers som kanske inte är de personer som hela Sverige kollar på, men det är influencers som har stor påverkan i den önskade målgruppen. Vi har samarbetat med dem länge och har bett dem välja själva hur de vill kommunicera enligt uppsatta regler, men med en förhållandevis fri tolkning, säger Nina Starco.

Influencerna Ailin Mirlashari, Nattalie Ström Bunpuckdee, Kenxo och Förortsentreprenörer i samarbete med Vänsterpartiet.

Det handlar om influencerna Ailin Mirlashari, Nattalie Ström Bunpuckdee, Kenxo och Förortsentreprenörer. 

Under föregående val fick Socialdemokraterna backa efter att de erbjudit influencers betalt för att publicera inlägg på sociala medier. Aftonbladets medarbetare skulle få 4 000 kronor för att lägga ut en bild på Instagram.

”Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare, så väljer vi att inte gå vidare”, skrev presschef Kalle Hindrikes i ett mejl till Aftonbladet. 

Läs gärna: Margaux Dietz återupptar Partitempen – hoppas på ökade intäkter bortom karriären som influencer 

På Vänsterpartiet säger man sig vara noga med att influencerna själva står bakom det som förmedlas. Det kan bli aktuellt med betalda samarbeten igen, om sammanhanget och personerna är rätt. 

– Det är jätteviktigt, jag vill inte betala någon för att säga något som inte kommer spontant och är äkta. Jag tycker inte ens att det räcker med att dela partiets värdegrund – ska man uttala sig för en sak, ska det vara för att man brinner för det man säger. I år är det faktiskt första gången vi använder oss av betalda samarbeten, säger Jonas Wikström, digitalt ansvarig Vänsterpartiet.

De inblandade influencerna är inte politiskt aktiva själva, men välinformerade om vilka som står som avsändare för kampanjen. Anledningen till att man från Vänsterpartiets sida inte använt influencers tidigare är för att det inte funnits något behov, menar han.

– Det kanske inte riktigt är så att vi har ändrat oss, utan att vi inte sett behovet tidigare. För oss har det inte varit aktuellt att betala för att få folk att tycka saker. I det här fallet hade vi en specifik uppgift att lösa, att hitta deltagare till filmintitativet och då kändes det naturligt att använda oss av de här personerna som har kanaler till den här målgruppen, säger Jonas Wikström. 

Läs mer här: Influencers har makt att påverka valet – fyra av tio unga väljare får politisk information genom sociala medier 

Nina Starco på Split, ansvarig för kampanjen med Vänsterpartiet.

Nina Starco tycker att samarbeten mellan influencers och partier kan göras, men att det helt beror på hur de görs och i vilka sammanhang de presenteras. Influencers som intervjuar politiker beskriver hon som ett fantastiskt sätt för politiker att sitta och prata om ingenting – att det är ett fantastiskt sätt för politiker att få synas men inte få några granskande och obekväma frågor

– Jag tror inte influencers ska umgås med partiledare och tro att det inte påverkar. Att umgås med Ebba Busch, det kanske inte är ett betalt samarbete, men det påverkar ju hur man uppfattas. Influencers som umgås med partiledare, de blir påverkare – det är folk som vi lyssnar på, och många första- och andragångsväljare som till exempel är Margaux Dietz målgrupp, resonerar Nina Starco.

Jonas Wikström anser inte heller att det finns några problem med just den här kampanjen.

– Vi betalar inte för någons åsikter, utan för hjälp med att sprida ett initiativ i rätt nätverk.

Hur vet ni att de som är med, står bakom det ni förmedlar?

– Vi måste förstås veta till hundra procent vilka vi samarbetar med, och det gör vi. Det handlar också om att kommunicera tydligt från vår sida vad till exempel ett sådant initiativ som Powered By Vänsterpartiet går ut på, säger han. 

Vänsterpartiet vill inte berätta hur mycket pengar de lagt på samarbetet och Split vill inte berätta hur mycket ersättning som går till de fyra profilerna. 

 

 

 

 

 

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.