Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Värmeteknikbolaget siktar på USA – gräddar pizza på rekordtid

Publicerad: 4 Juni 2020, 07:42

Foto: August Dellert

Sandvik-ägda värmeteknikbolaget Kanthal slog sig samman med pizzarestaurangen 800 grader och lyckades grädda en pizza på 37 sekunder.


Ämnen i artikeln:

Prime

Att göra kreativ b2b-reklam är inte alltid det lättaste, även om det naturligtvis finns lysande undantag. Ett företag som legat i framkant på den fronten är Sandvik, och nu lanserar ett av deras dotterbolag, värmeteknikföretaget Kanthal, en kampanj i samarbete med den erkända pizzarestaurangen 800 grader i Stockholm. För att visa på sin spetskompetens inom värmeteknik samarbetade de med 800 grader för att så snabbt som möjligt grädda en napolitansk pizza. Vanligtvis gräddas pizzan i 90 sekunder på 450 grader, i den specialtillverkade ugnen skruvade de dock upp värmen till 900 grader och lyckades därmed mer än halvera gräddtiden till 37 sekunder. Bakom kampanjen står Prime.

– Vi ville visa att kvalitet och innovation är sprungna ur nyfikenhet och samarbete, på ett sätt som sticker ut i branschen, säger Ylva Lindberg, kundansvarig på Prime. Det är spännande att kunna påvisa kraften i Kanthals teknik, som vanligtvis används i produktionen av till exempel aluminium, glas och stål, genom att sätta den i ett helt nytt sammanhang, fortsätter hon.

Kampanjen tas ut i PR och digitala kanaler globalt med fokus på USA.

– Experimentet bevisar att vi tillsammans med våra kunder kan ta fram innovativa idéer för att lösa de flesta utmaningarna. Några av våra partnerskap har pågått i över 20 år och vi arbetar alltid nära våra kunder när vi utvecklar produkter och tjänster. Med världens snabbaste pizzaugn visar vi hur Kanthals teknik och innovativa tänkande kan bidra till vilken industri som helst, säger Dilip Chandrasekaran, head of R&D på Kanthal.

Arbetsgrupp

Arbetsteam på Prime:

Ylva Lindberg, kundansvarig

Felix Holfve, kreatör

Cecilia von Beetzen, projektledare

Daniel Wahlström, PR-strateg

Renée Lorenius, producent

Amanda Engström, planner

Nathalie Raderius, digital strateg

Arbetsteam på Kanthal:

Patrik Johansson, Marketing Communications Project Manager

Maria Lorenzson, Digitalization and Marketing Communications Manager

Produktionsbolag

Parapix

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.