Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Västtrafik gör kampanj med tygpåsar – vill få resenärer att hålla avstånd

Publicerad: 1 Oktober 2020, 08:22

Tygpåsarna ska dra tanken till avspärrningsband.

Foto: Press

I en kampanj framtagen av Forsman & Bodenfors uppmanar Västtrafik nu sina resenärer att hålla avstånd – med hjälp av färgstarka tygkassar.


Ämnen i artikeln:

VästtrafikForsman & Bodenfors

Istället för avspärrningar har Vässtrafik, som driver kollektivtrafiken i Västra Götaland, kommit på ett annat sätt att uppmana sina resenärer att hålla avstånd till varandra under pågående coronapandemi. 

Tillsammans med Forsman & Bodenfors har de tagit fram tygpåsar som ska likna avspärrningsband, med budskapet ”Jag sitter gärna bredvid dig, men inte just nu”. 

– Vi lever i en ovanlig tid och behöver testa ovanliga lösningar och våga tänka nytt. Att lägga sin väska på sätet är ju annars ganska oschysst men just nu får det ses som omtänksam handling, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Tygpåsarna ses som en mer flexibel lösning än permanenta avspärrningar, som man menar skulle begränsa ytan på ett onödigt sätt för till exempel familj och vänner som reser ihop. Kampanjen är en del av Västtrafiks arbete för att uppmana resenärer att hålla avstånd. Man använder sig också av golvdekaler, värdar, utrop och skyltar för att påminna om att hålla avstånd. Västtrafik uppmanar också folk att undvika onödiga resor, att resa utanför rusningstrafik och att välja gång och cykel som alternativ. 

– Självklart så löser inte tygpåsarna allt men vi människor kan ju vara lite blyga ibland och det kanske kan vara svårt att be medresenärer att hålla avstånd. Då hoppas vi att de här påsarna kan vara en hjälp på vägen, säger Lars Backström. 

Arbetsgrupp

Agency: Forsman & Bodenfors

Client: Västtrafik

Account director: Greger Andersson

Account manager: Helen Johansson

Art Director: Lars Jansson

Copywriter: Pontus Caresten

Graphic designer: Christoffer Persson

PR: Robert Johnsson

Film editing: Assar Wallenius

Production, film and photography: Cutback Studios, Petter Berg

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.