Kampanj
Västtrafik jämför klimatnytta i ny kampanj
Publicerad: 18 januari 2023, 09:28
Foto: Pressbild/Västtrafik
Västtrafik vill visa på nyttan med att åka kollektivt. I en ny kampanj staplar de bilar på varandra för att visa jätteskillnaden mellan fossilbilar och elbussar.
Med underlag från IVL Svenska Miljöinstitutet har Västtrafik tillsammans med Forsman & Bodenfors räknat ut koldioxidutsläppen för olika fordonstyper. Med datan har de skapat en kampanj som redovisar det totala utsläppet per kilometer för transport av 50 personer.
Enligt underlaget släpper elbussen ut elva gånger mindre än om samma antal reser med elbil, och 36 gånger mindre än om de reser med fossilbil.
– Med den här kampanjen ville vi göra statistik tillgängligt för fler, eftersom vi måste dela på resurserna för att nå klimatmålen. Vi behöver resa mer tillsammans. Det räcker helt enkelt inte att byta ut miljontals fossilbilar mot miljontals elbilar, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Västtrafiks har sedan 2018 investerat i sin elbussflotta. I dagsläget rullar drygt 300 elbussar i Västra Götaland. Under 2023 sätts ytterligare 160 nya elbussar in och när året är slut kommer nästan två av tre stadsbussar köras med el.
– Västtrafik har gjort en enorm satsning på elektrifiering de senaste åren, kampanjen är gjord för att uppmärksamma klimatnyttan av det. Statistik är ett effektivt sätt att göra det komplexa begripligt, men tyvärr är statistik ofta rätt trist. Vi ville visa kollektivtrafikens fördelar på ett så tydligt och spännande sätt som möjligt, säger Pontus Caresten Lychou, copywriter på Forsman & Bodenfors.
Arbetsgrupp:
Västtrafik
Kundkontakt: Susanne Eriksson, Varumärkesstrateg
Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Greger Andersson
Account Manager: Helen Johansson
Art Director: Johanna Landberg/Axel Tagg
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
Copywriter intern: Amanda Förberg
PR-strategist: Julia Samuelsson
Designer: Christopher Ek
Agency Producer film: Åsa Hammar
Campaign film
Production company: Camp David Film
Director: Oskar Wrangö
Producer: John Ericson
Executive producer: Kristina Wibom
Set designer: Tobias Allanson
D.O.P: Viktor Skogqvist
Editor: Fredrik Åkerström
Sound design: Joakim Kristensen
Grade: Joakim Rissveds
VFX: Naive
Online: Wille Rising
Music: Eleventh hour by Magnum Opus (recomposed Bagatelle No 11 Op. 119 by Ludwig van Beethoven)
In depth film
Production company: Camp David Film
Director: Faramarz Gosheh
Producer: John Ericson
Executive producer: Kristina Wibom
D.O.P: Faramarz Gosheh
Edit, grade & online: Faramarz Gosheh
Sound design: Mopiano
Music: Artlist
Still Photographer: Faramarz Gosheh
Se kampanjfilmen här:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.