tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Västtrafik jämför klimatnytta i ny kampanj

Publicerad: 18 januari 2023, 09:28

Foto: Pressbild/Västtrafik

Västtrafik vill visa på nyttan med att åka kollektivt. I en ny kampanj staplar de bilar på varandra för att visa jätteskillnaden mellan fossilbilar och elbussar.

Ämnen i artikeln:

VästtrafikForsman & BodenforsKampanjNyheter

JW


Med underlag från IVL Svenska Miljöinstitutet har Västtrafik tillsammans med Forsman & Bodenfors räknat ut koldioxidutsläppen för olika fordonstyper. Med datan har de skapat en kampanj som redovisar det totala utsläppet per kilometer för transport av 50 personer.

Enligt underlaget släpper elbussen ut elva gånger mindre än om samma antal reser med elbil, och 36 gånger mindre än om de reser med fossilbil.

– Med den här kampanjen ville vi göra statistik tillgängligt för fler, eftersom vi måste dela på resurserna för att nå klimatmålen. Vi behöver resa mer tillsammans. Det räcker helt enkelt inte att byta ut miljontals fossilbilar mot miljontals elbilar, säger Lars Backström, vd på Västtrafik. 

Västtrafiks har sedan 2018 investerat i sin elbussflotta. I dagsläget rullar drygt 300 elbussar i Västra Götaland. Under 2023 sätts ytterligare 160 nya elbussar in och när året är slut kommer nästan två av tre stadsbussar köras med el.

– Västtrafik har gjort en enorm satsning på elektrifiering de senaste åren, kampanjen är gjord för att uppmärksamma klimatnyttan av det. Statistik är ett effektivt sätt att göra det komplexa begripligt, men tyvärr är statistik ofta rätt trist. Vi ville visa kollektivtrafikens fördelar på ett så tydligt och spännande sätt som möjligt, säger Pontus Caresten Lychou, copywriter på Forsman & Bodenfors.  

Arbetsgrupp:

Västtrafik

Kundkontakt: Susanne Eriksson, Varumärkesstrateg

 

Forsman & Bodenfors

Account Supervisor: Greger Andersson

Account Manager: Helen Johansson

Art Director: Johanna Landberg/Axel Tagg

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Copywriter intern: Amanda Förberg

PR-strategist: Julia Samuelsson

Designer: Christopher Ek

Agency Producer film: Åsa Hammar

 

Campaign film

Production company: Camp David Film

Director: Oskar Wrangö

Producer: John Ericson

Executive producer: Kristina Wibom

Set designer: Tobias Allanson

D.O.P: Viktor Skogqvist

Editor: Fredrik Åkerström

Sound design: Joakim Kristensen

Grade: Joakim Rissveds

VFX: Naive

Online: Wille Rising

Music: Eleventh hour by Magnum Opus (recomposed Bagatelle No 11 Op. 119 by Ludwig van Beethoven)

 

In depth film 

Production company: Camp David Film

Director: Faramarz Gosheh

Producer: John Ericson

Executive producer: Kristina Wibom

D.O.P: Faramarz Gosheh

Edit, grade & online: Faramarz Gosheh

Sound design: Mopiano 

Music: Artlist

 

Still Photographer: Faramarz Gosheh

Se kampanjfilmen här:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev