Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Västtrafik vill få fler att gå - visar antal steg mellan hållplatserna

Publicerad: 25 Juni 2020, 12:26

En påminnelse om att det trots allt inte är så långt mellan hållplatserna ska få fler att undvika kollektivtrafiken. Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

VästtrafikForsman & Bodenfors

Coronapandemin har inneburit en ny verklighet för kollektivtrafiken runtom i Sverige. I både Stockholm och Göteborg har spårvagnar och tunnelbanevagnar varit betydligt glesare än vanligt, även om antalet resande de senaste veckorna gått upp. Kampanjmässigt har SL vid flera tillfällen uppmanat kunderna om att inte resa med dem.

Nu släpper Västtrafik i samarbete med Forsman & Bodenfors en ny kampanj som ska få fler att promenera runt i Göteborg i stället för att ta kollektivtrafiken. För att göra det har de märkt upp trafikkartorna med hur många steg det är mellan de olika stationerna. Kartan syns i annonser och på stortavlor i stadens hållplatser.

Kampanjen uppmuntrar dessutom en beteendeförändring som redan är i gång. Enligt en undersökning från Point! och Norstat uppger 30 procent att de går mer under coronapandemin än vad de skulle gjort i vanliga fall.

– Om fler har möjlighet att gå i stället för att ta spårvagn eller buss i centrala Göteborg så uppmuntrar vi till det. På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt och säkert för dem som behöver åka kollektivt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.