Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Vattenfall gör narr av IT-världens oklara titlar – vill locka med tydlighet

Publicerad: 28 juni 2022, 07:44

I sina försök att göra jobben mer attraktiva har titlar som webbutvecklare och informationssäkerhetsansvarig bytts ut mot mer kreativa, och oklara, varianter. I ett försök att locka IT-kompetens som vill ha tydlighet lanserar Vattenfall kampanjen ”Epically misleading job titles”.


Ämnen i artikeln:

VattenfallNord DDBNyheter

Titelsjukan har på senare år spridit sig som en pest över den svenska arbetsmarknaden, ett fenomen som vid upprepade tillfällen blir föremål för narr på sociala medier. 

En av de branscher där de otydliga titlarna är som mest vanligt förekommande är IT- och techbranschen. När rekryterarna ska hitta webbutvecklare och informationssäkerhetsansvariga säger de sig numera vara ute efter ”epic code gurus” och ”protector of cyberspace”.

I en ny rekryteringskampanj vill Vattenfal råda bot på tillståndet. Det kommande året har energijätten ett stort behov av att rekrytera IT-kompetens. Med kampanjen ”Epically misleading job titles” omvandlar Vattenfall de otydliga titlarna till att bli mer begripliga.

– På Vattenfall har IT en nyckelroll för att driva våra innovations- och hållbarhetsprojekt framåt. Vi har fantastiska medarbetare idag men vi behöver bli fler inom IT som är med på vår resa mot en fossilfri framtid, samtidigt är konkurrensen om IT- talang hård. Med den här kampanjen vill vi sticka ut och samtidigt sända ett viktigt budskap till framtida medarbetare, att på Vattenfall tror vi på tydliga roller som driver mot tydliga mål, säger Linn Ljungman, manager of employer branding and student relations på Vattenfall.

Kampanjen är framtagen av Nord DDB och kommer att synas digitalt, utomhus och i rekryteringsannonser. För att rikta ytterligare uppmärksamhet till kampanjen har en rad IT-medarbetare på Vattenfall och externa profiler bytt titel på sina Linkedin-sidor till något obegripligt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

VattenfallNord DDBNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.