Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 24 september 2020, 08:10
I höstens europeiska kampanj vill Vattenfall och Nord DDB lyfta fram de framsteg som görs på klimatområdet.
I Vattenfalls höstkampanj, framtagen av Nord DDB, ställer de sig frågan vad som händer med vårt klimat. Kampanjen är kopplad till Vattenfalls löfte om ett fossilfritt liv inom en generation.
LÄS MER: Vattenfalls upphandling klar: Nord DDB ska bygga varumärket i Europa
Kampanjen ”Whats happening?” kommer att gå i hela Europa och med den vill energibolaget lyfta fram en del av de framsteg som faktiskt görs inom området.
– Vi måste uppmärksamma den stora utmaning vi står inför. Samtidigt tror vi att det är viktigt att vi påminner varandra om de positiva framsteg som faktiskt sker. Genom att lyfta nya innovationer och globala framsteg, stora som små, vill vi inspirera människor och påminna om att varje steg mot fossilfrihet räknas, säger Carole Lindmark, brand director, Vattenfall.
LÄS MER: Elbolagens likriktade hållbarhetsbudskap: ”Riskerar att bli otydligt”
Basplattan för kampanjen är Vattenfalls egen rapport ”The conversation on climate change and it's impact on human behaviour”. Utöver att slå fast att klimatet är vår tids stora fråga visar rapporten även att många upplever det som hopplöst att vända utvecklingen. Det sistnämnda faktumet har fått Nord DDB och Vattenfall att fokusera på mer positiva exempel.
– En balanserad konversation om klimatförändringar öppnar upp för all typ av respons: vi kan vara sårbara och rädda, samtidigt som vi är aktiva och modiga. En balanserad allmän debatt öppnar upp för ett spektrum av olika känslor. Vi behöver inte längre välja mellan att vara rädda och att känna oss inspirerade. Det behöver inte längre vara en pingismatch mellan hopp, optimism och förtvivlan. Vi kan hålla många fler av dessa sanningar samtidigt, säger klimatpsykologen Renée Lertzman, som varit med och tagit fram rapporten.
Kampanjen kommer gå i digitala kanaler, i tv och under hösten aktiveras på en rad olika sätt. Filmen är regisserad av Sheila Johansson och producerad av New Land.
Reklambyrå: NORD DDB
PR-byrå: APCO Worldwide
Mediabyrå: OMD
Produktionsbyrå: New Land
Regissör: Sheila Johansson