Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vattenfall gör ytterligare satsning på hållbarhetskommunikation

Publicerad: 24 September 2020, 08:10

I höstens europeiska kampanj vill Vattenfall och Nord DDB lyfta fram de framsteg som görs på klimatområdet.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetVattenfallNord DDB

I Vattenfalls höstkampanj, framtagen av Nord DDB, ställer de sig frågan vad som händer med vårt klimat. Kampanjen är kopplad till Vattenfalls löfte om ett fossilfritt liv inom en generation.

LÄS MER: Vattenfalls upphandling klar: Nord DDB ska bygga varumärket i Europa

Kampanjen ”Whats happening?” kommer att gå i hela Europa och med den vill energibolaget lyfta fram en del av de framsteg som faktiskt görs inom området.

– Vi måste uppmärksamma den stora utmaning vi står inför. Samtidigt tror vi att det är viktigt att vi påminner varandra om de positiva framsteg som faktiskt sker. Genom att lyfta nya innovationer och globala framsteg, stora som små, vill vi inspirera människor och påminna om att varje steg mot fossilfrihet räknas, säger Carole Lindmark, brand director, Vattenfall.

LÄS MER: Elbolagens likriktade hållbarhetsbudskap: ”Riskerar att bli otydligt”

Basplattan för kampanjen är Vattenfalls egen rapport ”The conversation on climate change and it's impact on human behaviour”. Utöver att slå fast att klimatet är vår tids stora fråga visar rapporten även att många upplever det som hopplöst att vända utvecklingen. Det sistnämnda faktumet har fått Nord DDB och Vattenfall att fokusera på mer positiva exempel.

– En balanserad konversation om klimatförändringar öppnar upp för all typ av respons: vi kan vara sårbara och rädda, samtidigt som vi är aktiva och modiga. En balanserad allmän debatt öppnar upp för ett spektrum av olika känslor. Vi behöver inte längre välja mellan att vara rädda och att känna oss inspirerade. Det behöver inte längre vara en pingismatch mellan hopp, optimism och förtvivlan. Vi kan hålla många fler av dessa sanningar samtidigt, säger klimatpsykologen Renée Lertzman, som varit med och tagit fram rapporten.

Kampanjen kommer gå i digitala kanaler, i tv och under hösten aktiveras på en rad olika sätt. Filmen är regisserad av Sheila Johansson och producerad av New Land.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: NORD DDB

PR-byrå: APCO Worldwide

Mediabyrå: OMD

Produktionsbyrå: New Land

Regissör: Sheila Johansson

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.