Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Vattenfall lyfter framsteg i klimatarbetet – släpper rogivande spellista på Spotify

Publicerad: 29 mars 2021, 10:01

För att visa de framsteg som görs på klimatområdet släpper Vattenfall en spellista på Spotify. Med en serie lugnande ljudspår får lyssnaren fördjupa sig i tekniska detaljer inom områden som elektrifierade transporter och utvecklingen av vattenkraft.


Ämnen i artikeln:

VattenfallNord DDB

Super-Soothing-Climate-Progress-Engineering-Tracks är nästa steg i Vattenfalls hållbarhetskommunikation och lyfter fram de steg som tas på vägen mot
en fossilfri framtid, som en förlängning på den paneuropeiska kampanjen ”What’s Happening” som togs fram av Nord DDB under hösten 2020.

Bakgrunden till kampanjen var Vattenfalls rapport ”The conversation on climate change and its impact on human behaviour”,  där hela sju av tio européer i undersökningen uppgav att de känner en oro kring klimatet.

Vattenfall har sedan tidigare tydligt kommunicerat målet att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation.

– Självklart måste vi erkänna att det fortfarande är en stor utmaning att kunna bli helt fossilfria, men samtidigt vet vi att människor har ett behov av att se allt det positiva som faktiskt händer eftersom motsatsen kan sänka viljan att agera. Det här är ett sätt för oss att nå fler målgrupper i nya kanaler, med budskap om arbetet vi gör varje dag för att kunna ta steg mot fossilfrihet, säger Carole Lindmark, global brand director på Vattenfall i en kommentar.

Kampanjen består dels av reklamfilmer regisserade av Mikael Marcimain, men också av en spellista på Spotify där lyssnaren får tillgång till sju olika ljudspår som berör omställningen inom sju specifika områden.

Syftet är att den tekniska djupdykningen ska verka lugnande och ge en lättare känsla, såsom att kanske kunna somna till en djupdykning av utvecklingen inom vindkraft eller komma till ro med en redogörelse om hur framtidens elektrifierade industri kommer att se ut i lurarna. Spellistan kombinerar detaljerad information om vilka åtgärder som vidtas och vilken utveckling som sker, för att på så sätt kunna minska den klimatångest som många upplever. För kampanjen har Nord DDB hämtat inspiration från de allt mer populära meditations- och sömnapparna.

Kampanjen kommer att spridas genom samarbeten med kända profiler på sociala medier och i poddar, samt genom synlighet i förtjänade kanaler. Utöver profilerna syns kampanjen  främst i digitala och sociala kanaler, samt vissa audiodrivna utomhusplaceringar.

Kampanjen går live på flera av Vattenfalls marknader i Europa.

Vattenfall/ Super-Soothing-Climate-Progress-Engineering-Tracks

Reklambyrå: NORD DDB

Mediebyrå: OMD

Produktionsbolag: BRF

Regissör: Mikael Marcimain

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VattenfallNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.