Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vill minska biltvättandet – försöker nå föräldrar via barn

Publicerad: 20 april 2021, 10:01

Hållbar biltvätt hoppas att boken ska få barn att prata med sina föräldrar om de miljömässiga nackdelarna med att tvätta bilen hemma.

Foto: Press

Med hjälp av en barnbok hoppas branschinitiativet Hållbar biltvätt på att få barn att uppmana sina föräldrar att sluta tvätta bilen på uppfarten. ”För att bedriva ett opinionsbildningsarbete i ett så pass smalt ämne så behöver man ibland ta en lite mer kreativ omväg”, säger Johanna Sahlin, kundansvarig konsult på Andréasson PR.


Ämnen i artikeln:

PRKampanjLoka

Svensk Bensinhandels branschinitiativ Hållbar biltvätt verkar för ett förbud av biltvätt utanför en professionell anläggning, med hänvisning till det spillvatten som riskerar att förorena naturen. 

Svensk Bensinhandel samlar servicestationer och är leverantörer av biltvättsutrustning runtom i Sverige. 

För att uppmärksamma sitt budskap väljer nu initiativet en någon annorlunda väg, genom att gå via barn som på så vis ska kunna påverka sina föräldrar. 

Nu släpps boken ”Jojo & Poppy – Vad gömmer sig i vattnet?” som till en början kommer att finnas tillgänglig på alla bensinmackar i Sverige. 

– Det råder en slags romantisering om att stå hemma på uppfarten och tvätta bilen en solig helgmorgon. I flera år har vi jobbat aktivt med att få bort den dåliga vanan och nu hoppas vi, med hjälp av Jojo och Poppy, att våra kloka och miljömedvetna barn kan inspirera föräldrar till att göra mer klimatsmarta val, säger Robert Dimmlich, initiativtagare till Hållbar biltvätt och vd för Svensk Bensinhandel, i ett pressmeddelande. 

Boksläppet görs i samarbete med Spendrups dryckesvarumärke Loka, som släpper en ny produkt. Under sommaren kommer maskotar för barnboksfigurerna att dela ut den nya boken tillsammans med Lokas vatten. Boken har också skickats till alla Sveriges kommuner, som har mandat att stifta ett förbud inom sitt geografiska område. 

Kampanjen och projektet är framtaget av Andréasson PR. 

– För att bedriva ett opinionsbildningsarbete i ett så pass smalt ämne så behöver man ibland ta en lite mer kreativ omväg. Även om barn inte är Hållbar biltvätts primära målgrupp så når vi förhoppningsvis föräldrarna i slutändan, via barnen, och lyckas påverka dem. Då kan vi få bort en stor källa till utsläppen av tungmetaller i våra sjöar, säger Johanna Sahlin, kundansvarig konsult på Andréasson PR.

Maskotarna Jojo och Poppy.

Foto: Press

Arbetsgrupp

Hållbar biltvätt:

Robert Dimmlich, initiativtagare och vd på Svensk Bensinhandel

Catarina Lindberg, projektledare

 

Författare av boken:

Andreas Norrefjord, författare och formgivning

Mica Mathiasson, författare

 

PR, Andréasson PR

Johanna Sahlin, kundansvarig konsult

Caroline Edelstam, senior konsult

 

Eventsamplings, Le Pacte

Amanda Nathorst Windahl, projektledare

 

Spendrups/Loka:

Maria Frankendal, produktchef

Sofia Stiernström, trade marketing manager

Tomas Hammers, affärsområdeschef

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

PRKampanjLoka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.