Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vill sprida kunskap om ny teknik för synskadade – teamar upp med Messi och svensk längdskidåkningsstjärna

Publicerad: 14 September 2020, 09:45

Fotbollsstjärnan Lionel Messi och den svenska längskidåkaren Zebastian Modin ansiktena utåt i israeliska Orcams nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Lionel Messi är sportindustrins största personliga varumärke. Genom sponsor- och reklamsamarbeten beräknas den argentinske superstjärnan, av många betraktad som tidernas bäste, dra in cirka 300 miljoner kronor om året. Vid sidan av varumärken som Adidas och Pepsi har Lionel Messi även mindre, mer syftesorienterade partnerskap. Ett av dem är med det israeliska bolaget Orcam, ett företag som tagit fram ny teknik för personer med synnedsättning. Genom ett par glasögon kan personer med synnedsättning få hjälp att läsa både analog och digital text samt identifiera ansikten på andra människor. Nu går de ut med en ny global kampanj som frontas av just Lionel Messi.

– När jag såg personen testa OrCam MyEye för första gången, insåg jag hur pass livsomvälvande enheten är för personer med synnedsättning. Jag är stolt över att vara en ambassadör för Orcam och att få göra skillnad i så många människor liv, säger Lionel Messi i ett uttalande.

I Sverige samarbetar Orcam med Gullers grupp. Här frontas kampanjen av längdskidåkande paralympiern Zebastian Modin

– Det är helt fantastiskt hur väl OrCam fungerar. Bara sådant som att kunna läsa post och en annan analog text via en kamera visar hur tekniken utvecklas, och vilka möjligheter det ger. Därför är jag glad att vara en av de första användarna av MyEye och att vara en del av detta initiativ som kan hjälpa så många, säger Zebastian Modin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.