Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vill ställa Stockholm mot väggen – tatuerar in symbol för hörselskada

Publicerad: 21 Oktober 2020, 09:03

Hörselskadades Förening i Stockholm (HRF) valde nyligen Split som huvudbyrå. Nu lanseras kommunikationskonceptet Världens tystaste revolution, med ett tatueringsevent för hörselskadade.


I Stockholms stad beräknas cirka 200 000 människor att lida av en hörselskada. Med initiativet ”Världens tystaste revolution säger sig HRF Stockholm vilja ställa Stockholm mot väggen och begära en hörselsmart huvudstad. ”Revolutionen” startar med ett tatueringsevent där åtta personer tatuerade in en symbol för sin hörselskada.

Bland de åtta medlemmarna åtta fanns 91-åriga Ulrika Voghera, musikvideoregissören Hajan Jabar och HRF Stockholms ordförande Anna Quarnström.

Enligt organisationen är syftet att avstigmatisera hörselskador genom att låta osynlig funktionsnedsättning ta plats.

– För oss betyder detta samarbete väldigt mycket eftersom vi strävar efter att uppnå inkluderande kommunikation i allt vi gör. Vi har en stor respekt för HRF:s arbete och ser det som en stor ära att få arbeta med dem. Vår arbetsgrupp har engagerat sig utöver det vanliga och vi ser fram emot att följa upp resultatet av detta samarbete, säger Simon Areskoug, head of communication på Split Stockholm i en kommentar

På kampanjsidan vasadu.nu finns en namninsamling vars syfte är att sätta press på politiker och beslutsfattare verksamma i Stockholms stad.

– Vi kämpar för ett Stockholm där du har full möjlighet att delta i samhället på jämlika villkor i livets alla skeden, oavsett hur bra eller dåligt du hör, säger Anna Quarnström, ordförande för HRF Stockholm.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.