Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vimla gör största kampanjen hittills – lanserar ny tjänst med fobi

Publicerad: 8 Juni 2020, 09:52

När Vimla nu nyligen släppte sin tjänst Filter,som låter användarna filtrera bort alla samtal de inte vill ha, lanseras den med en helt ny fobi. Fobin ska illustrera vilka problem som den nya tjänsten löser. Kampanjen är Vimlas framtagen av New Normal.


Ämnen i artikeln:

KärnhusetNew NormalTelenor

Nyligen rapporterade Resumé att Telenorägda mobiloperatören Vimla befinner sig i slutfaserna av sin reklambyråpitch och New Normal (tidigare Kärnhuset) riskerar då att tappa en av sina största kunder. I detta skede lanserar varumärket sin mest omfattande kampanj hittills.

Vimla, som under senaste tiden har utvecklat Vimla 2.0 och blir nu enligt egen utsago först i världen med sin nya tekniska plattform där nya innovationer kan göras direkt i mobilnätet. Filter är den första innovationen som gjorts plattformen och lanseras i en kampanj som bygger på insikten att det finns en utbredd rädsla för inkommande samtal.

Tillsammans med en psykolog har man därför valt att namnge en helt ny fobi, invasofobi, från latinska ”invasit” som betyder invaderad. En ny Sifo-undersökning bekräftar att var tredje ung får ångest när mobilen ringer, därmed kan invasofobi vara en av Sveriges mest utbredda fobier. 

– Det här är egentligen vad vi på Vimla har gjort sedan dag ett. Vi lyssnar på vad våra användare faktiskt vill ha och behöver, och vi är inte rädda på att vända upp och ner på gamla sanningar om vad ett mobilabonnemang ska göra och inte göra. Ingen ska behöva känna sig invaderad i sin egen mobil, därför skapar vi nu både en lösning i form av Filter och en ökad acceptans för en högst verklig fobi, säger Gustav Wallberg, marknadschef på Vimla i ett pressmeddelande.

– En ny generation av användare innebär ju också nya känslor kring mobilen. ADHD, PMS eller klaustrofobi ansågs nog som struntproblem innan de fick sina namn och blev tagna på allvar. Förhoppningen är att invasofobi ger den nya generationen ett begrepp att samlas kring och använda för att få resten av samhället att acceptera deras känslor, vilket kul nog redan har börjat hända, säger Hannes Tomani, copywriter på New Normal i en kommentar.

 

Kampanjen pågår fram till mitten av juni och inkluderar både köpta och förtjänade kanaler, från tv och digital film till PR, sociala medier och samarbeten med influencers och poddar. 

Arbetsgrupp

Idé, koncept och PR: New Normal

Mediebyrå: Hearts & Science

Webbyrå: Earth People

Filmproduktion: Swedish Frames

Fotograf: Patrik Lindén

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KärnhusetNew NormalTelenor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.