Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Vimla lanserar nytt koncept efter byråbytet – suddar ut gränserna mellan den digitala och fysiska världen

Publicerad: 22 juni 2021, 09:34

Bakom konceptet ”Bye bye offline” står BBDO Nordics. ”Mobiltelefonen är ofta en väg till självförverkligande och en större social värld, speciellt för dagens unga. Varför ska vi stå i vägen för det?”, säger Vimlas contentchef Ida-Cecilia Musil.


Ämnen i artikeln:

BBDOVimlaBBDO Nordics

Under 2020 bytte den Telenorägda mobiloperatören Vimla reklambyrå från New Normal till BBDO Nordics (tidigare Ehrenstråhle) efter en pitch. Lagom till sommaren rullas det nya kommunikationskonceptet ”Bye Bye Offline” där dockorna som blivit förknippade med varumärkets kommunikation är utbytta mot en värld där de ungas verklighet står i centrum med utsuddade gränser mellan IRL och www.  

Syftet är att ge plats åt den unga målgruppens hela verklighet. Lanseringskampanjen går just nu som TVC och onlinefilm. Sida vid sida med konceptlanseringen släpps även en uppdaterad version av Vimlas visuella identitet, bättre anpassad för den digitala miljön. I lanseringsfilmen medverkar även den kända influencern och sminkprofilen Tone Sekelius.

Med det nya konceptet ”Bye bye offline” inriktar sig Vimla ännu tydligare mot segmentet unga vuxna och dess digitala beteende. I kommunikationen ifrågasätter operatören varför många vill dra gränsen mellan den fysiska och digitala världen.

– Det pratas ofta om det digitala som någon slags drog. Ett sidosteg från verkligheten. Som att online på något sätt inte skulle vara på riktigt. Mobiltelefonen är ofta en väg till självförverkligande och en större social värld, speciellt för dagens unga. Varför ska vi stå i vägen för det? Vi behöver inte dra någon fånig gräns, säger Ida-Cecilia Musil, Content Manager på Vimla i ett pressmeddelande.  

Enligt en undersökning från YouGov genomförd på uppdrag av Vimla uppger gruppen vuxna 18-39 år att mobiltelefonen och internet har en väldigt stor betydelse i deras liv. Över hälften, 52 procent, uppger att de har enklare att vara sig själva när de är online, och 63 procent tycker även att det är lättare att träffa nya människor online. I åldersgruppen 40 år och uppåt är det endast 26 respektive 34 procent som instämmer i samma påståenden. 

– Skillnaden mellan äldre och yngre tyder på att de som inte vuxit upp med mobiltelefonen kanske inte upplevt lika mycket av det positiva som den yngre generationen har. Det riskerar att bli en situation där vi underskattar mobilens betydelse för väldigt många unga. Tvingar vi dem att koppla ner så lämnar vi dem också bortkopplade från en betydelsefull del av deras liv, säger Ida-Cecilia Musil, Content Manager på Vimla.

Vimlas nya koncept lanseras just nu som TVC, online film, i sociala medier och som banners. Vimlas övergripande nya identitet implementeras löpande på allt från deras hemsida till kommunikationsmaterial och sociala kanaler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBDOVimlaBBDO Nordics

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.