Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag06.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vinsten krymper för Futurniture

Publicerad: 26 Augusti 2020, 08:15

Häromåret låg Futurniture bakom IKEA-kampanjen ”Sovlinjen”.

Vinsten fortsätter att sjunka för kommunikationsbyrån Futurniture.


Ämnen i artikeln:

Futurniture

Kommunikationsbyrån Futurniture grundades på 90-talet, och har under åren gjort uppdrag åt Ikea, Riksbyggen och MSC. Verksamheten står framför allt på intäkter från kommunikation, koncept- och varumärkesutveckling, reklam, evenemang och digital tjänsteutveckling – något som dock kan komma att påverkas till följd av coronapandemin. 

2019 blev ett år präglat av något mindre intäkter, något man i bokslutet beskriver som en konsekvens av konjunkturen. 

Omsättningen sjunker med drygt 12 miljoner kronor, och landar på 37,5 miljoner kronor för 2019. Byråintäkten landar på 25,6 miljoner kronor. Vinsten krymper från 4,4 miljoner kronor 2018, till 855 000 kronor. Det ger en vinstmarginal på cirka 3 procent. 

– Vi har alltid jobbat med ett brett erbjudande vilket varit bra i corona-läget, då våra mer fysiska projekt med utställningar och event fått stå tillbaka, medan den digitala sidan och PR-sidan i stället ökar. Ett exempel är utvecklingen av Ikeas alla kataloger online. Under hösten tycks det som om många kunder kommer i gång med nya projekt igen, vilket är kul. Nu har vi fullt med uppdrag i orderboken för bland annat Riksbyggen, Svenska Institutet, Riksbanken, Byggföretagen, Linköpings universitet och Leksands knäckebröd, säger Futurnitures vd Jakob Lind

Under året gjordes en utdelning på 10,3 miljoner kronor. 

Futurniture 2019

Nettoomsättning: 37,5 Mkr (49 Mkr) 

Rörelseresultat: 855 860 (4,4 Mkr) 

Byråintäkt: 25,6 Mkr (33 Mkr)

Medelantal anställda: 37 (39) 

Föregående år syns i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Futurniture

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.