Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Vinter gör blixtkampanj för saneringsbolag – inspireras av Burger Kings mögliga burgare

Publicerad: 25 Februari 2020, 15:23

Från Vinters sociala medier-kampanj för Polygon.

För saneringsbolaget Polygon har Vinter tagit fram en blixtkampanj i sociala medier med inspiration från Burger Kings omtalade mögelburgare.


Ämnen i artikeln:

Iwo ZakowskiBlixtkampanjBurger KingIngoVinter

Europas största bolag för sanering av fuktskador och bränder, Polygon, hakar nu på Burger Kings uppmärksammade kampanj med den mögliga burgaren

I en ny internationell blixtkampanj framtagen av kommunikationsbyrån Vinter är budskapet: ”Vissa hävdar att mögel på en burgare egentligen är en bra sak. Möjligt – men på böcker och papper är det tvärtom. Lita på oss!”

– Vi blev inspirerade av Burger Kings kampanj, så klart, men ville lyfta att vår kund faktiskt arbetar med att dels förhindra, men också sanera mögel. Så när mögel trendade som ämne kändes det helt enkelt vettigt att visa att det finns en stor aktör som kan mögel. I sociala medier är det dessutom alltid en fördel att vara aktuell och i rätt kontext med kampanjer, så vår snabbhet har bidragit till kampanjens spridning, säger David Hakeberg, digitala kreatören bakom kampanjen, i ett pressmeddelande. 

Det var i förra veckan som Burger Kings senaste utomhuskampanj gick upp i Stockholm, som visar upp en 28 respektive 35 dagar gammal Whopper täckt av mögelsvamp. Syftet är att uppmärksamma det faktum att snabbmatskedjan plockat bort artificiella konserveringsmedel från merparten av sina produkter på de flesta marknader i Europa. Kampanjen är framtagen i ett samarbete mellan svenska Ingo och Miami-baserade byrån David. 

– Det finns alltid en risk med kreativitet som ligger nära det kontroversiella. Vad som talade för att vi skulle lansera den här kampanjen var att idén i sig var så briljant. Vi är ett varumärke som är kända för kommunikation och som måste få ut mer av kampanjen än konkurrenter med större budgetar, sade Iwo Zakowski, vd på Burger King i Sverige, till Resumé i förra veckan

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.