Kampanj
Visar upp fiktiv reklambyrå – ska hjälpa unga granska företags hållbarhetsreklam
Publicerad: 8 mars 2023, 12:00
Foto: Fair Action/ Slutet är nära
Fair Action vill hjälpa unga att kunna självständigt granska företags hållbarhetsmarknadsföring och kunna bedöma vad som är greenwashing och inte.
Medlemsorganisationen Fair Action jobbar med att granska svenska företags hållbarhetspåståenden. Under tre års tid har de sammanställt ett utbildningsmaterial som ska lära unga personer att själva granska företags påståenden om hållbarhet med hjälp av 3000 elever och 500 lärare.
Som ett komplement till det här materialet har Fair Action tillsammans med produktionsbyrån Slutet är nära tagit från reklamfilmen ”Buy this sweater and save the planet”.
Videon utspelar sig på en påhittad reklambyrå för att illustrera ett skräckexempel på hur framtagandet av hållbarhetsbudskap kan se ut. Det Fair Action försöker visa är att det företag säger inte alltid stämmer överens med vad det gör.
Materialet är framtaget tillsammans med Fair Action, Ung Media med stöd av Allmänna Arvsfonden.
Arbetsgrupp
Fair Action
Emma Grönlund, projektledare
Hugo Rückert, kommunikatör
Slutet Är Nära
Jesper Ei Karlsson, regi / manus
Elias Bergkvist, DOP
Jonatan Qvist, edit
Alexandros Bakos, exekutiv producent
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.