torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Visar upp fiktiv reklambyrå – ska hjälpa unga granska företags hållbarhetsreklam

Publicerad: 8 mars 2023, 12:00

Foto: Fair Action/ Slutet är nära

Fair Action vill hjälpa unga att kunna självständigt granska företags hållbarhetsmarknadsföring och kunna bedöma vad som är greenwashing och inte.

Ämnen i artikeln:

Slutet är näraKampanjNyheter

VP


Medlemsorganisationen Fair Action jobbar med att granska svenska företags hållbarhetspåståenden. Under tre års tid har de sammanställt ett utbildningsmaterial som ska lära unga personer att själva granska företags påståenden om hållbarhet med hjälp av 3000 elever och 500 lärare. 

Som ett komplement till det här materialet har Fair Action tillsammans med produktionsbyrån Slutet är nära tagit från reklamfilmen ”Buy this sweater and save the planet”.

Videon utspelar sig på en påhittad reklambyrå för att illustrera ett skräckexempel på hur framtagandet av hållbarhetsbudskap kan se ut. Det Fair Action försöker visa är att det företag säger inte alltid stämmer överens med vad det gör.

Materialet är framtaget tillsammans med Fair Action, Ung Media med stöd av Allmänna Arvsfonden.

Arbetsgrupp

Fair Action

Emma Grönlund, projektledare

Hugo Rückert, kommunikatör

 

Slutet Är Nära

Jesper Ei Karlsson, regi / manus

Elias Bergkvist, DOP

Jonatan Qvist, edit

Alexandros Bakos, exekutiv producent

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev