Kampanj
Visit Danmark använder AI på Mona Lisa för att locka turister
Publicerad: 8 mars 2023, 08:46
Foto: Brandhouse/Subsero
Med hjälp av AI får Visit Danmark olika ikoniska turistattraktioner som frihetsgudinnan och Mona Lisa att uppmuntra turister till att åka till Danmark och semestra.
I stället för att använda sig av vackra panoramabilder på olika danska landskap har turistorganisationen Visit Danmark använt sig av AI på ett lite annorlunda sätt. I sin senaste kampanj tar de hjälp av Mona Lisa, Frihetsgudinnan och Van Goghs självporträtt som talespersoner. Budskapet är att skippa klassiska turistfällor och i stället resa till Danmark.
AI har använts för att skapa målningarnas rörelser och ge de förmågan att tala, även manuset är framtagen med hjälp av AI. Endast få korregeringar har gjorts med för långa meningar och felaktig fakta, annars har Visit Danmark lämnat över ansvaret för kampanjen helt till AI-verktyg.
– Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap, säger Flemming Bruhn, Visit Denmarks marknadschef för Sverige i ett pressmeddelande.
Foto: Brandhouse/Subsero
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.