Kampanj
Visit Sweden besöker platserna bakom 23 klassiska skivomslag i ny kampanj
Publicerad: 12 maj 2022, 08:30
I Youtube-serien ”Cover Sweden” reser programledaren Erik Ekstrand och Ayan Jamal land och rike runt, till platser som står till grund för ett antal klassiska svenska skivomslag. Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors.
Från Marie Fredriksson på Tylösand och Håkan Hellström på Ramberget, till Bob Hund i Kiruna och Ghost vid Linköpings domkyrka. I Visit Swedens serie ”Cover Sweden” får följa med på en skivomslagsresa genom Sverige.
I Forsman & Bodenfors nya kampanj får tittarna chansen att djupdyka i de miljöer som finns porträtterade på 23 skivomslag. Satsningen riktar sig till den nordiska marknaden och fokuserar på att visa en bred variation av nya, spännande resmål i Sverige.
– Jag älskar att resa i Sverige, det finns så otroligt mycket att upptäcka. Med hjälp av den svenska musikskatten, dess skivomslag och en bredd i musikstilar hoppas jag att vi lyckas inspirera fler att upptäcka Sveriges storhet. Kanske kan nästa spännande plats att besöka upptäckas hemma i skivsamlingen, säger Ann Spennare-Bengtsson, projektledare på Forsman & Bodenfors i ett pressmeddelande.
I Youtube-serien reser programledaren Erik Ekstrand och Ayan Jamal i den svenska musikskattens spår för att besöka och upptäcka spännande platser runtom i landet. Erik och Ayan träffar lokala experter och profiler som delar med sig av sina bästa tips om vad man kan göra på respektive resmål.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– Musik i olika genrer, former och från olika tider har en stark emotionell dragningskraft hos människor i alla åldrar. Vi tror därför att idén att kombinera musik och kultur med resande kan nå en bred målgrupp, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.
I jakten på upplevelser och attraktioner leds tittarna genom hela Sverige - från Kiruna i Bob Hunds ”Jag rear ut min själ”, via Höga Kusten i Tomas Ledins ”Höga Kusten” och Värmland i Sven-Ingvars i ”Frödingland”, till Linköping och Ghosts ”Opus Eponymous” och Ales stenar i Panda Da Panda & Joys ”Spegel tillbaka”.
Till sin hjälp under resan har Erik och Ayan musikjournalisten och författaren Fredrik Strage. Fredrik står för den musikaliska expertisen i programmet och i varje avsnitt bjuder han på historier och anekdoter kopplade till artisterna och skivomslagen.
– Som rockjournalist gillar jag att ett projekt uppmärksammar skivomslag som konstform. Att leta upp platser som syns på skivor eller i musikvideor är en typisk grej som jag själv skulle göra på min semester, säger Fredrik Strage i en kommentar.
Kampanjen lanserades i förra veckan och kommer under våren och sommaren att sändas i 21 avsnitt - ett för varje region. Elva avsnitt spelas in med Erik och Ayan på plats och tio är klipp- och foto baserade-filmer. Samtliga avsnitt av Cover Sweden kommer publiceras på Visit Swedens kampanjsajt och på Youtube.
Arbetsgrupp
Visit Sweden
Kristina Nyström - Head of Sweden & Nordics
Nils Persson - Chief Marketing Officer
Ebba Ekelund - PR Manager Sweden & Nordics
Olivia Brodd - Project Manager Sweden & Nordics
Malin Czernik - Digital Development Manager
Emmie Bolmstedt - Digital Producer & Content
Anna Hjerdin - Senior Social Media Manager
Robert Hedlund - Brand Manager
Forsman & Bodenfors
Pontus Levahn - Copywriter
Johanna Hofman-Bang – Art Director
Lena Birnik – Account Manager
Ann Spennare-Bengtsson – Account Director
Håkan Larsson - Designer
Julia Samuelsson – PR Strategist
Jade Deconzac Mbay - Researcher
Elisabeth Christensson – Writer
Music Supervisor: Jenny Ring
Splay One:
Lina Lundberg - Client Manager
Mina Fagerfjäll - Creative Director
Mikael Ginal - Producer
Mimmi Bringholm – Project Manager
Elin Roslund – Production Manager
Joel Apelqvist - Editor
Robin Johansson - Editor
Linus Häggman – Art Director
André von Grothusen - Copywriter
Alexander Edström – Motion Graphics
Athena Moghimi - Casting
Mediebyrå: Mindshare
Mikael Christenson - Business Development Director
Jennie Strandberg - Client Manager
Anton Cleaesson – Social Media Specialist
Yasin Mahani – Digital Planner
Jessica Hagenius – Programmatic Specialist
Filippa Hellström – Ad Tech