Kampanj
Visit Sweden lockar turister med sagolika väsen i ny kampanj
Publicerad: 29 september 2022, 08:27
Med perfekt timing inför Halloween lockar Visit Sweden turisters uppmärksamhet på ett nytt sätt – med en specialskriven ljudbok, som bara kan höras i svenska naturen.
Kampanjen ”Spellbound by Sweden” utgår ifrån de mytiska och sagolika väsen som finns i den svenska berättar traditionen, och kanske i den svenska naturen. Troll, älvor, näcken och skogsrået eller huldran.
– Vi vill med våra större marknadsföringskampanjer skapa ett stort internationellt genomslag genom att dramatisera berättelsen om Sverige som resmål med humor, lärande eller som i detta fall med spänning för att leda till ett mer medvetet resande, säger Nils Persson, marknadschef för Visit Sweden, i ett pressmeddelande.
Ljudboksnovellen ”Kiln” är skriven av den internationellt kände svenska skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist, som fick sitt genombrott med filmen Låt den rätte komma in. Och ljudupplevelsen är geobegränsad, vilket innebär att vem som helst kan lyssna på trailern, men om man vill höra resten måste man ta sig till den svenska naturen. En push för potentiella turister, helt enkelt.
LÄS OCKSÅ: Skellefteå korades till en av världens bästa platser 2022 – här är pr-arbetet bakom
– Det övernaturliga har alltid spelat en aktiv roll i svensk kultur. När jag som skräckförfattare går in i en skog behöver jag bara en glimt av baksidan på en sten eller knutarna på ett träd för att min fantasi ska gå i gång. Naturen blir levande och lockar dig att komma efter den. Nu är resten av världen välkommen att upptäcka det själva, säger John Ajvide Lindqvist.
Kampanjen är skapad tillsammans med Prime Weber Shandwick.
– I en tid när hela världen är besatt av fantasy och andlighet känns det helt rätt att bjuda in turister att uppleva den svenska besjälade naturen. Vi kanske inte har den mest dramatiska naturen på ytan, men den är full av mystiska väsen som adderar spänning. Att marknadsföra ett land med ljud känns som ett intressant sätt att lyfta en mer sinnlig sida av det, säger Tom Beckman, global head of creative på Prime Weber Shandwick.
Förutom tillgång till ljudberättelsen finner turister information om de bästa platserna att uppleva berättelsen på, och mer information om svenska mytologiska väsen.
– När man tittar på vad resenärer söker när de planerar en semester har många en önskan att upptäcka något nytt. Vi vill inspirera världen att komma och uppleva något helt annat. De svenska skogarna har historiskt sett varit hem för många fascinerande varelser, nu vill vi introducera världen till deras trollbindande vackra hem, avslutar Nils Persson.
Kampanjen lanseras den 28 september med fokus på marknaderna USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp:
Visit Sweden
Nils Persson, CMO
Jennie Missuna, CXO
Helena Salomonson, Project Manager
Lisa Voltaire, Project Manager
Viveca Burkhardt, Head of PR (med team)
Malin Careliusen, Head of Web/SoMe (med team)
Robert Hedlund, Brand Manager
Anna Hjerdin, SoMe Manager
Helena Lundberg, Site Manager
Prime Weber Shandwick
Malin Severin, Client Director
Cecilia von Beetzen – Project Manager
Elisabeth Avrotin – Project Manager
Tom Beckman – Global Head of Creative
Amanda Engström – Chief Strategy Officer
Hanna Belander – Creative Director
Petter Lublin – Creative Director
Felix Holfve – Art Director
Edward Boethius – Head of Insight
Fredrick Lewandowski – Digital and Content specialist
Ella Stork – PR coordinator
Daniel Wahlström – PR specialist
Elin Dahlstedt – PR specialist
Maja Ekman – Activation specialist
Samuel Hahn – Film producer
Alex Zeeman – Motion Designer
Kalle Mattson – Senior Designer
PR-partner
Weber Shandwick New York
Produktionsbolag: Bleck
Maja Lobas & Johan Falkman, Production Managers
Johan Wennerström, Photographer
Marcus Svanberg, Director
Mediabyrå:
Mindshare och H+K