Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Visit Sweden öppnar designmuseum – i en ryggsäck

Publicerad: 26 Februari 2020, 11:53

Visit Sweden ger utländska turister möjligheten att låna en designutställning i en ryggsäck när de kommer till Sverige. I ryggsäcken finns designföremål som ska inspirera till upplevelser i fyra regioner i landet.


Ämnen i artikeln:

VolontaireVisit Sweden

Den portabla designutställningen ska locka designintresserade utländska besökare till Sverige genom att se hur svenskt vardagsliv kan te sig från insidan. Visit Swedens data visar att just ”den svenska livsstilen” är något det mest spännande som turister från utlandet vill göra i Sverige. Något som också tar sig tydligt uttryck genom designen vi omger oss av.

Det här är Visit Sweden och Designprogrammets  tredje utställning i Swedish Design Museum bestående av utvalda designföremål som har packats ner i en ryggsäck och kan lånas gratis av utländska turister.

”Swedish design Museum to go” består av fyra utställningar – South, West, East och North – och har sin geografiska bas i fyra svenska städer och dess omgivningar. Designföremålen i de olika utställningarna hämtas ut på plats i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå, och sakerna är kopplade till berättelser som ska inspirera till något att göra på platsen som också svenskar gärna gör.

De fyra utställningarna har sammanställts av lokala kuratorer som verkar i den kreativa näringen. Dessa har i sin tur valt ut upp till tio väldesignade och användbara föremål som ska inspirera om platsen och upplevelser där. Till exempel att vandra Pilgrimsleden med skor från Icebug, som ligger i ryggsäcken som lånas i Göteborg.

Eller en svenskdesignad handduk från märket Noy Road som tipsar besökaren att åka till den Källtorpssjön vid Hellasgården strax utanför Stockholm för en bastu med vinterbad.

Kuratorernas tips om upplevelser på platsen och berättelser om objekten har publicerats i det virtuella museet och fungerar sedan som en riktig insiderguide till Sverige – även för de som inte bokar en ryggsäck. Idén och konceptet är framtaget tillsammans med kommunikationsbyrån Volontaire.

– Den svenska designen finns närvarande i vår vardag och är ofta skapad för att användas och inte sättas på piedestal. Visit Sweden vill sprida svensk design som en anledning att besöka Sverige och utställningen fungerar som en personlig guide speciellt för den designintresserade besökaren, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.


FAKTA
Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 144 miljarder kronor i Sverige och drygt 172 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Swedens målgrupp för marknadsföringen är Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 9 länder.

Bolaget ägs av svenska staten genom Näringsdepartementet.

(*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2018.).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VolontaireVisit Sweden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.