Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Visit Sweden släpper guide av ofrivilliga turister

Publicerad: 15 april 2021, 08:55

Foto: Julia Lindemalm

En ny kampanj från Visit Sweden låter turisterna tipsa svenskarna om de bästa planerna för semestern.


Ämnen i artikeln:

Visit SwedenTurist

Sedan årsskiftet har Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden skiftat fokus på att marknadsföra turism i Sverige mot svenskar, snarare än utländska turister. På så vis hoppas regeringen på att kunna bidra till besöksnäringens återstart. 

Nu släpps den första delen i av satsningen, under namnet De ofrivilliga turisternas guide till Sverige. 

Guiden är framtagen tillsammans med flera utländska turister, som blivit strandsatta här under pandemin. Bland annat fångar den upp den amerikanske ockult-folk-artisten King Dude som upptäckt Linköping, illustratören Georgia Bigazzi från Italien hyrde en stuga utanför Falun och vandrade runt i Dalarna och den amerikanske fotbollsspelaren John Preston som åkte på vattenfallsturné med sin motorcykel.

- Ibland behöver vi höra av andra det vi kanske redan vet: att vårt land är fantastiskt och har mycket att erbjuda året runt. Vi vet att många drömmer om kommande semestern och med den här guiden vill inspirera till att genom de strandades upplevelser upptäcka Sverige på ett nytt sätt, säger Angelica Månsson-Gerde, ansvarig för Svemester-satsningen och head of new business på Visit Sweden, i ett pressmeddelande. 

Bakom konceptet står Forsman & Bodenfors. AKQA har skapat den digitala upplevelseguiden och Mindshare har gjort mediaplaneringen.

Guideboken samlar drygt 50 tips från 11 personer, och går att ta del av digitalt. Ett antal fysiska exemplar kommer dock att tryckas upp. 

Visit Sweden har även tagit fram en upplevelseguide tillsammans med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag. Den består av 600 restips. 

– Detta är vår första stora satsning att locka fler svenskar att upptäcka Sverige och tipsen passar oavsett när man kan resa. Vårt uppdrag är ju att väcka reslust och stöda den besöksnäring som just nu verkligen kämpar för överlevnad, säger Susanne Andersson, vd på Visit Sweden.

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Visit Sweden

Uppdragsgivare: Nils Persson

Projektledare: Angelica Månsson-Gerde

 

Projektledare: Ann Spennare

Produktionsledare: Jessica Sjölin och Maria Möller

Art Director: Johanna Hofman-Bang

Copywriter: Pontus Levahn och Andrea Sundström

Design: Håkan Larsson

Planner: Alena Suscher

PR strateg: Robert Johnsson

Researcher: Frans Dino

Byråproducent: Magnus Kennhed

 

Illustratör: Igor Kubik

 

Produktionsbolag: Newland

Regissör: Olivia Kastebring

EP/Managing Director: Therese Engberg

Producent: Moa Looft

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Visit SwedenTurist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.