Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Visit Sweden vill få fler att inspireras av den innovativa svenska matkulturen

Publicerad: 15 september 2021, 08:14

I Forsman & Bodenfors nya kampanj för Visit Sweden ”The Taste of Swedish Summer” har kemisten och smakjägaren Lena Engelmark Embertsén tillsammans med stjärnkocken Elvira Lindqvist tagit fram 22 svenska smakkombinationer.


Ämnen i artikeln:

Visit SwedenForsman & Bodenfors

I normala fall har turister som besöker Sverige under sommaren möjligheten att ta del av alla svenska sommardelikatesser. Pandemin har begränsat besöken och begränsat många turisters möjligheter att resa som de kanske hade önskat. Med ”The Taste Of Swedish Summer” vill Visit Sweden påminna de som inte kunnat besöka Sverige om de svenska sommarsmakerna och få fler att inspireras av svensk matinnovation, men även traditionen.

- I Sverige har vi en lång tradition av att konservera mat. Tidigare gjorde vi det för att överleva de kalla vintrarna. Nu kan vi använda dessa tekniker på nya och överraskande sätt. Ett sätt är att bevara den svenska sommaren så att fler kan smaka på och inspireras av våra unika svenska sommarsmaker. Och dessutom lära sig hur de kan användas, säger Lena Engelmark Embertsén i en kommentar.

Tillsammans har Lena Engelmark Embertsén och Elvira Lindqvist tagit fram 22 stycken smakkombinationer som är baserade på svenska sommarsmaker.

Smakkombinationerna visar att picklade hjortron blir jättegott ihop med hjortkött eller grillad majrova. Och får konsumenten att uppleva hur fermenterade granskott fungerar med kyckling. Kanske en god bit ost och torkade nässlor?

Kampanjen lanseras internationellt den 14 september med fokus på marknaderna i Tyskland, Storbritannien och USA.

– Vi vet att måltidsupplevelsen har stor betydelse för turisters totala reseupplevelse. Därför vill med denna kampanj påminna resenärerna om Sverige som måltidsdestination och vår fantastiska matkultur, säger Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden.

Jens Heed, som leder Exportprogrammet för måltidsturism på Visit Sweden, fortsätter:

För de som inte bara vill inspireras av smakresan digitalt, utan även smaka, kommer ett urval av recept att publiceras på Visit Swedens internationella webbsidor under kampanjen.

Några färdiga produkter kan också beställas eller köpas via Lena Engelmark Embertséns verksamheter eller upplevas på Elvira Lindqvists nyöppnade restaurang Oxenstiernan.

Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors.

Produktionsgrupp

Fotograf & Regissör - Martin Vallin/Cameralink

DoP: Nils-Emil Nylander/Cameralink

Set Design: Elisabeth Lövgren/Cameralink

Producent: Maximilian Wallér Zandén/Cameralink

De 22 kombinationerna av sommarsmaker:

1. Fermenterad björkdrink

2. Fermenterad rabarber smaksatt med kvanne

3. Fermenterad älgört

4. Fläderättika

5. Granskottsolja

6. Inlagda granblommor

7. Inlagda granskott med blåbär

8. Inlagda gröna jordgubbar med ramslök

9. Inlagd västeråsgurka med purpurtång och vassle

10. Isad syrén med ängssyra

11. Maskrosvinägrett

12. Picklade hjortron

13. Picklad rödbeta med hallon och spansk körvel

14. Ramslökssalt med gräslöksblomma

15. Syltade havtorn med gatkamomill /

16. Syltade kantareller med salvia

17. Te på torkade ängsblommor

18. Tjärinlagda jordgubbar med gul fetknopp

19. Torkad nässla

20. Violsocker

21. Vresros-socker

22. Vårbroddssnapps

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News