Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Visit Swedens kampanj visar ett Sverige bortom toalettborstar och avfallshinkar

Publicerad: 1 december 2021, 08:49

Bolmen är mer än en toalettborste från Ikea. Det är budskapet som Forsman & Bodenfors tagit fram åt Visit Sweden i en ny kampanj.

Foto: Visit Sweden

Sverige är mer än en myriad av svåruttalade namn som Ikea har döpt sina produkter efter. I en ny kampanj visar Sveriges turistorgan Visit Sweden upp de platser Ikea döpt sina produkter efter. ”Bolmen är mer än en produkt man gör rent toaletten med”, säger Magnus Gunnarsson, kommunalråd i Ljungby kommun.


Ämnen i artikeln:

KampanjIkeaVisit SwedenForsman & Bodenfors

Bolmen är mer än en toalettborste från Ikea. Det är budskapet som Forsman & Bodenfors tagit fram åt Visit Sweden. I flera kampanjfilmer får tittarna besöka de platser som ligger bakom namnet på många Ikea-produkter. 

– Att marknadsföra Sverige globalt är naturligtvis ett drömuppdrag och med den här kampanjen har vi tagit fram en idé som på ett tydligt sätt tar avstamp i Visit Swedens strategiska uppdrag. Med hjälp av välkända IKEA-produkter som en toalettborste, en gaming-stol och en förvaringshylla lyfter vi fram svenska orter och platser som kanske inte alltid syns i den här typen av kommunikation, säger Marcus Hägglöf, copywriter på Forsman & Bodenfors i ett pressmeddelande. 

”Vi uppskattar Ikea”

I kampanjen presenteras 21 platser där man kan besöka allt från vikingamonument, små städer, slott och silvergruvor. Och att Ikea döpt en toalettborste efter den småländska sjön Bolmen är inget som Magnus Gunnarsson, ordförande i Smålands sjörike och kommunalråd i Ljungby kommun, känner sig kränkt över.

– Vi uppskattar att IKEA döpt en produkt efter vår fina sjö och att just detta uppmärksammas av Visit Sweden globalt. Men nu vill vi tillsammans med Visit Sweden visa världen att Bolmen faktiskt är mycket mer än en produkt man gör rent toaletten med. Det är en oerhört vacker plats som vi lokalbor älskar. Och nu vill vi bjuda in hela världen till att vistas i vår fina, orörda natur med samma varsamhet som vi och njuta av det kristallklara vattnet, säger han

Kampanjen gick live i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna i slutet av november och består förutom av hero-film även av digitala enheter för sociala medier och nativeartiklar. 

Platserna som lyfts fram i kampanjen:

Bolmen i Kronoberg (toalettborste), Järvfjället i Västerbotten (gaming-stol), Ektorp i Stockholm (soffa), Skärhamn i Västra Götalandsregionen (knopp), Stubbarp i Skåne (skåpsben), Kallax i Norrbotten (förvaringshylla), Höljes i Värmland (pendellampa), Hemsjö i Blekinge (blockljus), Toftan i Dalarna (avfallshink), Mästerby på Gotland (köksstege), Voxnan i Gävleborg (duschhylla), Himleån i Halland (handduk), Laxviken i Jämtland Härjedalen (skåpslucka), Ingatorp i Jönköpings län (utdragbart bord), Misterhult i Kalmar län (taklampa), Vrena i Sörmland (bänkskiva), Björksta i Uppsala (bild med ram), Norberg i Västmanland (klaffbord), Askersund i Örebro län (skåpslucka), Rimforsa i Östergötland (arbetsbord) och Bodviken i Västernorrland (tvättställ).

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Agency: Forsman & Bodenfors 

Client: Visit Sweden

Client supervisor: Nils Persson

Project Manager: Nils Ekstrand 

Account Director: Ann Spennare Bengtsson

Account Executive: Johanna Bringefält 

Art Director: Johanna Hofman-Bang

Copywriter: Marcus Hägglöf

Skribent: Elisabeth Christensson

Designer: Håkan Larsson

Planner: Alena Sucher

PR strategist: Robert Johnsson

Agency Producer: Magnus Kennhed 

 

Production Company: BRF 

Director: Torbjörn Martin 

Assistant Director: Artur Wolgers

Executive Producer: Rikard Åström 

Producer: Hampus Gunnarsson

Editor & Online: Artur Wolgers

Sound: Ljudbyrån

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.