Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Volvo Car Mobility gör största varumärkessatsningen sedan lanseringen

Publicerad: 21 December 2020, 07:36

Foto: Press

I Volvo Car Mobilitys nya kampanj illustrerar flygande bilar nyttan av en delad bil. Bakom kampanjen står Acne, tillsammans med regissören Tomas Skoging.


Ämnen i artikeln:

AcneVolvo

Lite mer än ett år har gått sedan Volvo lanserade bildelningstjänsten M. I juli stod det klart att Volvo lockat till sig cirka 70 000 registrerade kunder, men satsningen dras fortfarande med stora förluster. Enligt Di Digital har Volvo Cars investerat 640 miljoner kronor i M mellan 2018 och mitten av 2020. Samtidigt uppgår förlusten under samma period till 400 miljoner kronor. 

Nu gör Volvo Car Mobility sin största varumärkessatsning sedan lanseringen. Den nya kampanjen utgår ifrån rapporten Sustainability Impact of Car Sharing, som kommit fram till att varje delad bil får bort åtta privatägda bilar från gatan. I en ny reklamfilm illustreras detta med hjälp av flygande bilar som lämnar Stockholms gator. Kampanjen är signerad Acne och regissören Tomas Skoging

– Vi ville vi göra en film som tilltalar både bilägare och bilhatare. Ibland behöver man bil, så är det bara, men om fler använder M så blir resultatet färre bilar som står och skräpar. Vi ville dramatisera frihetskänslan av att inte äga en bil, när man slipper tyngden av alla praktiska problem som det innebär. Och vem vill inte se bilar som flyger? säger David Aronson, copywriter på Acne, i ett pressmeddelande.

Den nya reklamen kommer att synas i tv och digitala kanaler. 

Arbetsgrupp

M

Anders Erlandsson, CMO

Madeleine Lassoued, Head of Marketing

Peter Viksten, Creative Director

Mikael Lundin, Brand Director

 

Acne

Daniel Wall, Creative Director

David Aronson, Copywriter

Chris Hagberg, Art Director

Henrik Åkerberg, Final Art

Johanna Gradin, Account Director

Malin Högström, Account Manager

Olle Lindgren, Executive Producer

 

Produktionsbolag: ACNE Film

Tomas Skoging, Regissör

Mats Wolgers, Producent

 

VFX: Swiss

Ljud: Plop

Musik: Malcolm Pardon, Deadmono

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcneVolvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.