Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 9 September 2020, 13:03
I sin senaste kampanj för biljätten och Volvo XC60 /C90, lyfter Forsman & Bodenfors fram bilmodellernas olika säkerhetsfunktioner ur två hårt arbetande föräldrars perspektiv.
Den nya kampanjen är en del av konceptet ”For everyone’s safety” där varumärket tydliggör säkerhetsaspekten, som har varit en position för Volvo historiskt sett. I den nya reklamfilmen visas den innovativa säkerhetsteknologin upp genom två stressade småbarnsföräldrar, som många kan relatera till. Vi följer dem i en hektisk vardag med två aktiva småbarn. Hur de lastar varukorgen full med blöjor och hur de säkrar hemmet på olika sätt. I slutet av filmen kör mamman en Volvo på en landsväg när hon plötsligt distraheras att byta fil och kör i mitten av vägen. Men genom bilens säkerhetssystem kör bilen automatiskt tillbaka till rätt körfält med budskapet: ”The car that looks after you, like you look after others”.
Vid sidan av reklamfilmens berättelse aktiveras kampanjen i sociala medier med hjälp av autentiska klipp där föräldrar räddar sina barn från olika potentiellt farliga situationer.
Det humoristiska greppet med så kallade ”parent saves” är sedan länge ett fenomen inom internetkulturen.
– Kampanjen vill visa på ett humoristiskt och relaterbart sätt att konsekvensen av att vara en uppmärksam och omtänksam småbarnsförälder kan leda till att man ibland tappar fokus, om än bara för en sekund. Det handlar om mänskligt beteende, att det inte behöver vara slarv eller oförsiktighet som leder till olyckor, säger Karl Risenfors, en av kreatörerna bakom kampanjen i en kommentar.
Den globala kampanjen lanseras i både traditionella och digitala kanaler samt genom pr. I veckan gick kampanjen live på flera internationella marknader som USA och Tyskland, men det dröjer fram till den 18 september innan kampanjen går upp i Sverige.
I filmen ser vi de svenska skådespelarna Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento som det stressade småbarnsparet.
– Som pappa till en ettåring känner jag verkligen igen mig i scenerna. Hur hela ens värld är inriktad på barnen, i mitt fall Ziggy. Vi barnsäkrar vårt hem ungefär som i filmen, vi stressar runt och köper barnmat, byter blöjor och ser till att han inte råkar skada sig på nåt. Det var kul att spela in filmerna ihop med Volvo och visa hur bilen kan hjälpa till att undvika farliga situationer, precis som en förälder gör med sina barn, säger Fares Fares i en kommentar.
Filmens bakgrundsmusik är singer-songwritern Pete Seegers klassiker ”Hard times in the mill” från skivan ”American Industrial Ballads” som kom 1956.
Vid sidan av filmens egen berättelse innehåller kampanjen autentiska klipp från sociala medier där barn räddas av sina föräldrar.
Kampanjen filmades i Stockholm i juli.
Volvo Cars
Louise Ahlström – Campaign Manager
Andreas Malm – Global CMO
Mike Johnstone – Global Brand
Augustin Soriano – Strategy
Auste Skrupskyte - Digital
Forsman & Bodenfors
Art Directors:
Sophia Lindholm,
Karl Risenfors
Leo Dal
Copywriters
Hampus Elfström
Nicholas Düfke
Client Director Magnus Wretblad
Account Executive: Katarina Klofsten
Agency Producer: Lena Sellman
PR: Bjarne Darwall
Planner: Daniel Sjöstrand
Web Design F&B Inhouse
Art work: Martin Joelsson
Media Agency: Mindshare
FILM: XC60 ”Family Safety”
Director Niclas Larsson
Producer: Joel Rostmark, Adam Holmström
Production Company: New Land
D.O.P: Linus Sandgren
Executive Producer: Sophie Tamm Christensen
Stylist: Denise Östholm
Production Designer: Simone Grau Roney
Editor: Carla Luffe
Grade: Sofie Borup, Comapny 3
Sound Design: Ellinor Nilsson, Chimney Online
Chimney Online Post
Producer: Chimney
Photographer:
Patrik Johäll / Superstudios