Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Volvo lanserar lastbilskärlek i ny kampanj

Publicerad: 11 oktober 2022, 07:55

Lastbilar som är kära i varandra.

Foto: Volvo Lastvagnar/Pressbild

Volvo Lastvagnar lanserar en ny reklamfilm. Huvudpersoner är två lastbilar som finner kärleken och symboliserar ett motsatsförhållande i motorvärlden.

Ämnen i artikeln:

Volvo lastvagnarVolvo TrucksKampanjReklamfilmNyheter

JW


Kan lastbilar älska varandra? Absolut, om man frågar Volvo.

I nya kampanjen berättas en kärlekshistoria mellan två lastbilar för att berätta om prestanda och bränsleekonomi hos lastbilsmodellen Volvo FH. Volvo, lastbilschaufförer och säkerligen en stor del av motorintresserade ser just god prestanda och körglädje som en motsats. 

LÄS OCKSÅ: Volvo satsar på spelfilm över lanseringsevent 

Detta är nu fel, enligt Volvo. Det går att få både och om man är lastbilschaufför. Detta vill lastbilstillverkaren illustrera med en ny kampanj och den nya animerade reklamfilmen ”Love Story”. Den berättar historien om två Volvo FH-lastbilar som blir kära i varandra och lyfter fram ett gäng produktegenskaper inom det så kallade ”I-save-paketet” och kulminerar i vad närmast kan beskrivas i en sexscen på en strand mellan de två 14-tonsgiganterna.

– Vi är väldigt stolta över I-Save-funktionerna och med den här kärlekshistorien vill vi ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. För våra kunder har I-Save kommit att stå för fantastisk bränsleekonomi och prestanda, och majoriteten av de Volvo FH-lastbilar vi säljer idag är utrustade med I-Save, säger Peter Franzén, produktchef för motorer på Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

Kampanjen gjordes i samarbete med Forsman & Bodenfors som bland annat låg bakom reklamfilmen ”The Epic Split”, med den legendariske b-filmsstjärnan Jean-Claude Van Damme.

LÄS OCKSÅ: Volvo-bolagen får ny gemensam logotyp: ”Fungerar bättre i digitaliseringen”

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors

Account Director: Cilla Pegelow

Account Executive: Britta Nilsson

Art Director: Lars Jansson, Mattias Berg

Copywriter: Karolina Groop, Gustav Johansson

Designer: Jerry Wass

Strategic Planner: Daniel Sjöstrand

Agency Producer, Film: Lena Sellman

Digital Strategist: Peter Gaudiano

Account Executive Film and Stills Adaptations: Sofie Ahlström

Film adaptations: F&B Studios

Stills retouch: F&B Daily

 

Business Club Royale

Director: Daniel Warwick

DoP: Jan David Gunther

Producer: Jakob Rühle 

Executive Producer: Christian Kuosmanen & Anders Gernandt 

 

Post production & VFX: bEpic Berlin

Music: George Benson - Nothing’s gonna change my love for you

Client team AB Volvo:

Marketing Communications Manager – Agneta Malmcrona

Manager, Marketing Communications - Maria Holst

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev