Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Volvo låter överlevare från trafikolyckor läsa kritik mot säkerhetsbälte

Publicerad: 14 Oktober 2020, 13:16

Foto: Press

Traditioner gör ont att bryta – i början. Det utgår Forsman & Bodenfors ifrån i en ny kampanj, som låter överlevande från bilkrascher läsa upp gammal kritik från när säkerhetsbältet först lanserades.


Ämnen i artikeln:

VolvoForsman & Bodenfors

Nyligen införde Volvo ett nytt hastighetstak på 180 kilometer i timmen på sina nya bilar, ett initiativ som har väckt debatt. Det har Forsman & Bodenfors utgått ifrån i en ny kampanjfilm, som vill peka på vikten av säkerhetsfunktioner i bilen – även om de först kritiseras. 

Det nära två minuter långa klippet lyfter fram människor från olika delar av världen som överlevt bilkrascher. I filmen får de sedan läsa upp kritik som sades kring säkerhetsbältet, när det först introducerades av Volvo 1959, som till exempel att ”det är bättre att slungas ut än att sitta fast inne i bilen”. 

– Säkerhet har alltid varit centralt för Volvo Cars, men det är inte ovanligt att somliga av våra innovationer först möter motstånd när de introduceras. Liksom säkerhetsbältet har fartspärren på nya bilar kritiserats för sin upplevda inskränkning av personlig frihet, men de är båda där för att rädda liv. Ibland krävs obekväma och kontroversiella val för att göra det rätta, säger Mike Johnstone, Head of Brand Management på Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

Reklamfilmen har tagits fram som en del av ett större arbete mellan Forsman & Bodenfors och Volvo, som fokuserar på just säkerhet. Nyligen släpptes en kampanj med skådespelaren Fares Fares. 

Den nya reklamfilmen ”A Million More”, som syftar på de antal liv som säkerhetsbältet beräknas ha räddat, släpps i dag i Volvo Cars sociala mediekanaler, tv, OOH och PR. Musiken är skapad av den svenska kompositören Jacob Mühlrad

– Genom att använda kritiska röster från förr skapar vi en kreativ brygga till Volvos säkerhetsvision och framtida teknologi. Reaktionerna från överlevare av bilkrascher låter oss prata om detta på ett känslosamt men också hoppfullt sätt, säger Leo Dal, creative på Forsman & Bodenfors. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

VolvoForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.