Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Volvo satsar på spelfilm över lanseringsevent: ”Det tänder alla våra marknader på”

Publicerad: 4 augusti 2022, 08:35

I och med lansering av nya produkter väljer Volvo Bussar att göra en reklamfilm som andas James Bond och spionromantik. ”Det här är något helt nytt för oss – en väldigt spännande idé som alla våra marknader tände till på.”


Ämnen i artikeln:

VolvoValentin ExperienceReklamfilmToppnyheter

Episka reklamfilmer är ingenting Volvo är främmande för. I en ny reklamfilm för Volvo Bussar leker man med spionfilmsmiljön för att visa upp vad den nya bussen kan göra.

– Vi ville göra något helt nytt som ingen i vår bransch hade gjort tidigare. I stället för ett klassiskt lanseringsevent har vi gjort en spelfilm i en spektakulär miljö. Med filmen som bas riktar vi kommunikationen i sociala medier direkt till utvalda kunder och kundgrupper som vi har identifierat, säger Thomas Lundqvist, ansvarig för globala lanseringar på Volvo Bussar.

Vanligtvis använder fordonsbranschen digitala lanseringsevent, men tittare lämnar i genomsnitt efter fyra minuter. Man ville helt enkelt göra någonting som skulle behålla tittarnas uppmärksamhet. Och vad passar bättre än en pastich på James Bond-filmernas alla scener med MI6-uppfinnaren Q?

– Byrån kom med en idé som kändes väldigt lockande, att vi helt skulle släppa tanken på ett lanseringsevent och i stället göra en spelfilm med inspiration från serien The Right Stuff och miljöer i klassisk James Bond-anda. Det var en väldigt spännande idé som alla våra marknader tände till på, säger Thomas Lundqvist.

Resultatet blev The Ultimate Challenge, visserligen lite längre än fyra minuter, men betydligt kortare än klassiska lanseringsevent. I åtta minuter visas nya system och produkter upp genom spektakulära körutmaningar. Och att spela in filmen var i sig en utmaning, enligt Andreas Kjellgren på reklambyrån Valentin Experience.

– För att hinna med allt valde vi att göra det mesta i en blue screen-studio, kompletterat med en dag utomhus i Nordnorge. Faktum är att vi körde bara bussen 10 meter inomhus, resten är CGI. Tack vare att vi har så många kompetenser inhouse kunde vi själva stå för allt från manus och regi till CGI, klippning och musik, säger Andreas Kjellgren.

Kommunikationen kring den nya Volvo-bussen startade i slutet av juni och kommer fortsätta fram till hösten, då det kommer följas upp med behind-the-scenes och dokumentärer om produkten och inspelningen av reklamfilmen.

– Det här är utan tvekan något helt nytt för oss på Volvo Bussar. Det är ju väldigt kul att göra något som ingen annan i vår bransch har gjort tidigare. Vi har redan fått väldigt bra respons från både kunder och media, och det ska bli väldigt spännande att se utfallet längre fram, säger Thomas Lundqvist.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.