Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Volvo staplar nya lastbilar ovanpå varandra i spektakulär reklamfilm med vd:n på toppen

Publicerad: 26 Februari 2020, 14:44

Volvo Trucks visar kraften och styrkan hos företagets nya lanseringar genom att bygga ett 15 meter högt och 58 ton tungt lastbilstorn där de fyra nya lastbilarna staplas ovanpå varandra. Bolagets vd Roger Alm har placerats på tornets topp.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksForsman & Bodenfors

För lastbilsbranschen är lanseringen av en enda lastbil är ett stort projekt och att lansera fyra lastbilar på ett bräde ligger inte inom konventionerna. Volvo Trucks, kända för sina spektakulära b2b-kampanjer, valde att gå åt motsatt håll och företaget förnyar alla sina tunga lastbilar – Volvo FMX, Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM.

Huvudbyrån Forsman & Bodenfors har i samarbete med produktionsbolaget Bacon tagit fram en film som utspelar sig i nattens regniga mörker. Vi ser ett lastbilstorn som skenar upp likt ett enorm glödande klot i fjärran. När kameran rör sig framåt ser vi vargar i förgrunden och får en kort glimt av en kvinnlig lastbilsförare. När filmen når sitt crescendo, komplett med rök- och ljuseffekter, ser tittarna att mannen som står i trenchcoat på lastbiltornets topp faktiskt är Volvo Trucks självaste vd Roger Alm .

Filmen har premiär en i dag innan den officiella Europalanseringen av de nya tunga lastbilsmodellerna – Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM och Volvo FMX. De fyra lastbilsmodellerna svarar för cirka två tredjedelar av Volvo Trucks leveranser.

– Det här är Volvo Lastvagnars största lansering någonsin. De nya modellerna kommer att få en enorm inverkan på våra kunders lönsamhet och förmåga att konkurrera om både affärerna och de bästa förarna. Jag är van vid att ha överblick i mitt jobb, men inspelningen av lastbilstornet var definitivt inte en vanlig dag på jobbet. Det är dessutom ingen överdrift att säga att jag inte älskar höga höjder. Jag är nog mer den jordnära typen, sade Roger Alm, vd för Volvo Trucks i en kommentar. 

Filmen spelades in i slutet av 2019 på en provbana utanför Volvos hemstad Göteborg. Både lastbilstornet som majoriteten av de visuella effekterna, inklusive rök och ljus, är verkliga, vilket en film som visar arbetet bakom kulisserna avslöjar.

– Det tog ungefär en månad att designa och bygga tornet och se till att det var säkert att köra. Det hela blev möjligt tack vare den robusta anläggningslastbilen Volvo FMX och dess nya 38-tons boggi som kunde bära de andra lastbilarnas vikt. Projektet krävde dessutom en jämn hastighet och kurs, vilket löstes med hjälp av Volvo Dynamic Steering-tekniken och en skicklig lastbilsförare, säger Markus Wikström som är ingenjör på Volvo Lastvagnar och ingick i det ingenjörsteam som skapade lastbilstornet i en kommentar.

 

 

Arbetsgrupp

Client: Volvo Trucks

Product: The new Volvo FMX, Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM

 

Advertisers Supervisor: Jonas Jademyr

Advertisers Supervisor Titel: Vice President Global Launches

Adress Client: Volvo Trucks Gothenburg, Sweden

Advertisers Supervisor: Bruna Araujo

Creative Agency: Forsman & Bodenfors

Client Director: Cilla Pegelow

Account Director: Ann Spennare Bengtsson

Account Manager: Britta Nilsson

Art Director: Mattias Berg, Jose]in Roxeheim

Copywriter: Olle Langseth, Hampus Elfström

PR-strategist: Bjarne Darwall

Designer: Jerry Wass

Planner: Daniel Sjöstrand

Agency Producer: Lena Sellman

Digital strategist: Peter Gaudiano

Media/PR agency: Verizon, TMK

Production company: Bacon

Post production: Bacon X

Music: Vangelis - Conquest of Paradise

Production company: Bacon

Director: Andreas Nilsson

Managing director: Mette Jermiin

Executive producer: Samuel Cantor

Producer: Karl Wettre

Line producer: Jakob Berlin

Coordinator: Danielle Ekblad

1st AD: Robert Diment

2nd AD: Ronald Meier

D.O.P: Jakob Ihre

Key grip: Emil Hall

Gaffer: Nils Wallin

Prop Master: Zeke Söderlund

Motion control Operator: Allan O. Lükow

Stylist: Natalie Olenheim

Stunt: Seth Ericson

Editor: Peter Brandt

Sound design: Adrian Aurelius

Head of PR: Lasse Cato

Focus puller: Daniel Wannberg

Drone operator: Daniel Casselby

SFX supervisor: Johan Hamesk

Edit assistant: Nikolaj Dahl

Post production: BaconX

VFX & COLOUR: BaconX

VFX supervisors: Jonas Drehn & Jan Tvilling

EXECUTIVE POST PRODUCER: Eliana Carranza-Pitcher

VFX PRODUCER : Louise Bejerholm

COLOURIST: Hannibal Lang

COLOUR ASSIST: Søren Gamborg Knudsen

Concept artist: Ditte Marie Ludvigsen

Previs artists: Tom Crate, David Lessel

CG Artists: David Lessel, Arthur Dalvig, Mats Andersson, Gemma Aliaga Costa,

Erik Sundkvist

Comp artists: Mario Maruska, Mikkel Hansen, Jacob Carlsson, Oliver Buus,

Kai Hauswirth

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.