Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Volvo Trucks låter glada hundar visa att bränslesnål teknologi också kan innebära körglädje

Publicerad: 17 augusti 2021, 08:56

Hunden är ofta en följeslagare i framsätet bland lastbilschaufförer något som Forsman & Bodenfors tagit fasta på i sin nya kampanj för Volvo Trucks.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksForsman & Bodenfors

Hundar bredvid föraren. Kanske gör den föraren lycklig? I Forsman & Bodenfors senaste kampanj för Volvo Trucks som är framtagen för den amerikanska marknaden vänder byrån på perspektivet.

För att lyfta fram tekniken i lastbilsmodellen Turbo Compound - som sparar både bränsle och pengar - vill varumärket lyfta fram körglädjen genom till synes lyckliga hundar.

Huvudfilmen visar hundar i lastbilar som njuter av resan med vinden som blåser i pälsen. Filmen avslutas med budskapet:

”Happy drivers, happy dogs” och ”Finally, saving fuel is fun”.

– ”Det finns en väletablerad” sanning ”där ute som säger att bränsleeffektiviteten är oförenlig med körglädje. Vi bestämde oss för att berätta en historia som utmanar den gamla missuppfattningen och erbjuder goda nyheter för varje passionerad lastbil och transportoperatör: Att spara bränsle behöver inte vara tråkigt, kommenterar Maria Hilmersson, kreatör på Forsman & Bodenfors i Göteborg.

Musiken i filmen är ”The perfect day”, speciellt komponerad för kampanjen av den svenska artisten Rico Won, låten är också tillgänglig på Spotify och andra streamingtjänster

 

Arbetsgrupp

Volvo Trucks North America

Advertisers Supervisor: Rick Giamportone, Will Bender, Fredrik Klevenfeldt

Title: Volvo Trucks – The Joyride

Launch Day: Aug 3, 2021


Forsman & Bodenfors

Account Director: Cilla Pegelow

Account Manager: Helena Lignell

Creatives: Mattias Berg, Maria Hilmersson, Björn Engström, Stefan Thomson

Designer: Jerry Wass

Brand Strategist/Planner: Daniel Sjöstrand

PR Strategist: Bjarne Darwall

Digital Strategist: Peter Gaudiano

Agency Film Producer: Lena Sellman

Media Manager: Sara Björnung


Bleck

Director: Daniel Lundh

Executive Producer: Pål Åsberg

Producer: Alexandra Malmqvist

DOP: Christian Haag

Editor: Nicklas Amin

Ljudläggning: Calle Wachtmeister

Grade: Max Strömberg

Online: Wille Rising

Music: ‘The Perfect Day’

Music production: Hofmästarn

Vocals/song: Rico Won/Kareem

Media Agency: Media Kitchen

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News