Kampanj
Volvo Trucks låter glada hundar visa att bränslesnål teknologi också kan innebära körglädje
Publicerad: 17 augusti 2021, 08:56
Hunden är ofta en följeslagare i framsätet bland lastbilschaufförer något som Forsman & Bodenfors tagit fasta på i sin nya kampanj för Volvo Trucks.
Hundar bredvid föraren. Kanske gör den föraren lycklig? I Forsman & Bodenfors senaste kampanj för Volvo Trucks som är framtagen för den amerikanska marknaden vänder byrån på perspektivet.
För att lyfta fram tekniken i lastbilsmodellen Turbo Compound - som sparar både bränsle och pengar - vill varumärket lyfta fram körglädjen genom till synes lyckliga hundar.
Huvudfilmen visar hundar i lastbilar som njuter av resan med vinden som blåser i pälsen. Filmen avslutas med budskapet:
”Happy drivers, happy dogs” och ”Finally, saving fuel is fun”.
– ”Det finns en väletablerad” sanning ”där ute som säger att bränsleeffektiviteten är oförenlig med körglädje. Vi bestämde oss för att berätta en historia som utmanar den gamla missuppfattningen och erbjuder goda nyheter för varje passionerad lastbil och transportoperatör: Att spara bränsle behöver inte vara tråkigt, kommenterar Maria Hilmersson, kreatör på Forsman & Bodenfors i Göteborg.
Musiken i filmen är ”The perfect day”, speciellt komponerad för kampanjen av den svenska artisten Rico Won, låten är också tillgänglig på Spotify och andra streamingtjänster
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Volvo Trucks North America
Advertisers Supervisor: Rick Giamportone, Will Bender, Fredrik Klevenfeldt
Title: Volvo Trucks – The Joyride
Launch Day: Aug 3, 2021
Forsman & Bodenfors
Account Director: Cilla Pegelow
Account Manager: Helena Lignell
Creatives: Mattias Berg, Maria Hilmersson, Björn Engström, Stefan Thomson
Designer: Jerry Wass
Brand Strategist/Planner: Daniel Sjöstrand
PR Strategist: Bjarne Darwall
Digital Strategist: Peter Gaudiano
Agency Film Producer: Lena Sellman
Media Manager: Sara Björnung
Bleck
Director: Daniel Lundh
Executive Producer: Pål Åsberg
Producer: Alexandra Malmqvist
DOP: Christian Haag
Editor: Nicklas Amin
Ljudläggning: Calle Wachtmeister
Grade: Max Strömberg
Online: Wille Rising
Music: ‘The Perfect Day’
Music production: Hofmästarn
Vocals/song: Rico Won/Kareem
Media Agency: Media Kitchen