Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Wall Street-inspirerad kampanj ska profilera finansbolaget inför börsnotering

Publicerad: 28 maj 2021, 10:01

Foto: Torbjörn Christell

Savelend har den senaste veckan tagits över Stockholms utomhustavlor. Kampanjen är framtagen av River och Holy Comms.


Ämnen i artikeln:

Holy CommsRiver

Finansbolaget och låneförmedlaren Savelend står inför börsnotering och har den senaste veckan gått ut i sin första stora kampanj. Savelends affärsidé är att låta privatpersoner investera i olika sorters krediter. En stor del av intäkterna kommer dock från att förmedla lån, fakturaköp och inkassoportföljer till företag. Med hjälp av River och Holy Comms flörtar bolaget i kampanjen med den klassiska finansfilmen Wal lstreet och citatet ”Money never sleeps”. I Savelends tappning blir det ”Money shouldn't sleep”, ett sömntema som även följs upp av en aktivering där bolaget placerar ut madrasser med uppmaningen att ”väcka sitt sparkapital”. Därtill har de placerat ut en reklamtavla fylld med 10 000 kronor som förbipasserande uppmanas ”rädda”. 

– Det är något som bankerna inte gärna skyltar med, men de obefintliga räntorna innebär att svenskarnas sparkapital de facto minskar i värde över tid - i takt med inflationen - om de ligger på ett vanligt sparkonto. Vi vill öka kännedomen om varför det är dags att kvickna till och välja en sparform som i stället får sparpengarna att växa, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare av SaveLend, i ett pressmeddelande.

De kreativa enheterna är framtagna av River med Holy Comms står för pr och medieköp. Huvudkanalen är utomhus med särskilt fokus på digitala tavlor. 

– Det är lätt att skratta åt folk som gömmer sina besparingar i madrassen. Alla har vi hört om någon knasboll som gjort det. Men man glömmer lätt att ens eget sparkonto ofta har en ränta i klass med den där madrassen. Med kampanjen hoppas vi att fler börjar reflektera över hur de kan investera sparpengarna istället och ge dem en chans att växa, säger Malin Evrenos, creative director på River.

Se kampanjens enheter nedan.

Bild 1/4  

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Holy CommsRiver

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.