Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Wasabröd uppmanar till detox på vatten och bröd

Publicerad: 5 oktober 2022, 09:23

”Wasa CO2 Detox” är framtagen i samarbete med M&C Saatchi Stockholm.

Foto: Pål Allan

Wasabröds nya vatten och bröd-detox ska uppmuntra till ett mer klimatsmart ätande. Till sin hjälp tar man profiler som Siri Barje, Astrid Nordin och Mackan Edlund.

Ämnen i artikeln:

KampanjReklamfilmM&C SaatchiPRInfluencer marketingKlimatkrisenHållbarhetSociala medierNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


I sin senaste kampanj lanserar Wasa en helt ny typ av detox under namnet ”Wasa CO2 Detox”. Den går ut på att under en dag endast leva på vatten och 10 stycken knäckebröd och på så vis minska sitt matklimatavtryck. Enligt Wasa har en skiva av Wasa Husman nämligen ett koldioxidavtryck på endast 0,01 kg CO2e, och under detoxdagen minskar man på så vis sitt klimatavtryck med hela 95 procent. 

Precis som med en vanlig detox ska CO2 Detox fungera som en kick-start till ett bättre ätande. I detta fall ett mer klimatsmart ätande. 

I morgon torsdag 6:e oktober antas utmaningen av ett antal medieprofiler, bland annat Siri Barje, Astrid Nordin och Mackan Edlund, och utmaningen går att följa på deras sociala kanaler. 

Wasa lanserar denna detox med förhoppning om att den ska funka som både en ögonöppnare och en kickstart för att få fler att börja äta en mer balanserad klimatsmart kost av plantbaserad mat samt fullkorn.

LÄS MER: Adidas utmanar löpare att springa ikapp utomhustavlor i ny kampanj

– Vår förhoppning är att CO2 Detox ska funka som en kickstart för ett mer klimatsmart ätande. Men vi hoppas också att initiativet ska väcka diskussion kring olika livsmedels klimatpåverkan och vad vi kan göra här och nu för att äta mer klimatmedvetet, säger Katarina Waak, global marknadschef på Wasabröd, i ett pressmeddelande. 

Aktiveringen är framtagen av M&C Saatchi och kommer lanseras genom influencersamarbeten, i sociala medier och via pr. 

Christoffer Dymling, copywriter på M&C Saatchi Stockholm, kommenterar:

– Vi ville skapa en kampanj som på ett tydligt sätt förmedlar Wasas engagemang inom hållbarhet och att knäckebröd har ett otroligt lågt klimatavtryck. Samtidigt är utmaningen med en förtjänad kampanj att fokus behöver vara att skapa något som engagerar. Förhoppningsvis är vi något på spåren med denna aktivering. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Foto: Pål Allan

Arbetsgrupp

Kund: Wasabröd

Global Marketing Manager, Katarina Waak

Global Marketing & Communications Manager, Jakob Edman

 

Byrå: M&C Saatchi Stockholm

Creative Director: Linda Elers

Art Director: Robin Wiman

Copywriter: Christoffer Dymling

SoMe Art Director: Andrea Andersson

Studio: Anton Hååg

Strateg: Mounes Zandi

Head of Social Media/Account Director: Kristina Annehed

Produktionsledare: Daniel Sundin/Linus Larsson

 

Filmproduktion: Follow Film

Regissör: Alex Zeeman

 

Musik: Epidemic Sound

 

PR & Influencers: Spoil Concept

Junior PR-konsult, Cornelia Doolke, Spoil Concept

Desirée Mozart, PR-konsult, Spoil Concept

 

Mediebyrå: Tre Kronor Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev