Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Waynes Coffee får ny visuell identitet – efter 25 år

Publicerad: 6 Mars 2020, 08:54

Waynes Coffee lanserar en ny visuell identitet som ska förtydliga företagets ursprung och särskilja kafékedjan gentemot konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

Wayne's Coffee

Waynes Coffees visuella identitet har i princip har varit oförändrad sedan starten för cirka 25 år sedan. Nu vill kafékedjan ta klivet in i 2020-talet med en ny visuell identitet som bland annat innebär en ny logotyp där både apostrofen och ordet ”coffee” är borta. 

Dessutom lanseras nya symboler som ska skapa igenkänning, ett nytt grafiskt mönster som inspirerats av kaffebönor, nya ljusare färger, nya typsnitt, ny förpackningsdesign och nytt porslin.

Alla nya Waynes som öppnar, samt två av Waynes befintliga kaféer, kommer i samband med lanseringen av den nya visuella identiteten att få ett helt nytt utseende. De mörka, lite dovare färgerna ersätts av ljusa, skandinaviska toner och naturliga material som trä och läder. 

LÄS MER: If lanserar ny visuell identitet 

Syftet med förändringen är enligt ett pressmeddelande dels att förtydliga företagets ursprung och dels att särskilja sig gentemot andra aktörer i en relativt generisk bransch. 

– Det finns en stor problematik med att gästerna tycker det är svårt att se skillnad på de olika aktörerna i kafébranschen. Som gäst vet man inte riktigt vilket kafé man besökt då inredning och/eller övrig kommunikation är väldigt snarlik hos många, säger Carina Dyberg, kommunikations- och marknadschef på Waynes Coffee, till Resumé. 

– När vi skulle dra i gång vårt identitetsarbete blev det uppenbart för oss att Waynes måste bryta sig loss från den stereotypa ”bruna kaffekänslan” som länge hängt ihop med kafébranschen. Vi behövde hitta ett tydligt uttryck som kunde bli vårt eget, och som stöttar de värden som finns inom varumärket . Det har även varit viktigt att förtydliga företagets ursprung, fortsätter hon. 

Waynes lanserar även en ny app där gästerna enkelt ska kunna beställa, betala och välja på vilket kafé maten, fikat eller kaffet ska avhämtas.

Arbetsgrupp

Vivi-Ann Sumpton, Designer & Art Director, Vivi Sumpton Design

Lotta Ekberg, Copywriter, Lotta Ekberg Copywriter AB

Carina Dyberg, Marknads- och kommunikationschef, Waynes

Sara Böttiger, Designer, Studio Böttiger

Cilla Pettersson, Retail Architect, Studio Cilla AB

Peter Lundbergh, Retail Architect, Studio Peter Lundbergh AB

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Wayne's Coffee

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.