Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

WDW och Swedish match lanserar ny snuskampanj

Publicerad: 27 maj 2022, 09:02

WDW Creative och Swedish Match lanserar en kampanj som uppmanar snusare att slänga sitt använda snus i papperskorgen.

Foto: Pressbild

WDW Creative och Swedish Match lanserade förra året en kampanj tillsammans med Håll Sverige Rent för att få folk att slänga använt snus i papperskorgen. Nu lanserar de en ny kampanj på samma koncept: ”Vi ville uppmana snusarna på ett trevligt sätt”.


Ämnen i artikeln:

Swedish MatchWDW CreativeKampanj

När Swedish Match förra året lanserade en kampanj för att få snusare att slänga sitt använda snus i papperskorgen ska 75 procent ha agerat på uppmaningen, skriver de i ett pressmeddelande. 

Nu tar de upp samarbetet med Håll Sverige Rent igen och med hjälp av WDW Creative för att lanserar uppföljning på kampanjen.

LÄS OCKSÅ: Tobaksbolagen slår ifrån sig: ”Vi har varit ansvarstagande” 

Enligt ett pressmeddelande var insikten bakom konceptet en undersökning genomförd av Novus där man kartlade snusares attityder, beteende och kunskap om snus och nedskräpning. Där framkom det bland annat att hälften av snusare ibland slänger sitt använda snus på marken eller spolar ned den i toaletten. De uppgav dock att de skulle göra bättre ifrån sig om de blev påminda att göra rätt.

– Eftersom de flesta snusare intygar att de skulle göra rätt om de blev påminda, ville vi dyka upp på många olika platser med vårt budskap. De flesta slänger ju snuset fel av okunskap och inte av nonchalans, så vi ville uppmana snusarna på ett trevligt sätt, säger Petra Wahrenberg, Brand Manager på Swedish Match. 

LÄS OCKSÅ: Så ska Swedish Match digitalisera snuset

Nu lanserar de därför kampanjen med samlingsnamnet ”Tack för att du slänger snuset i soporna.nu” för att uppmuntra snusarna att inte skräpa ned.

– Vårt huvudfokus har varit det positiva tackmeddelandet, så hela kampanjnamnet och de applåderande händerna ska vara uppmuntrande. Vi ville ha en lekfull och avspänd ton i alla enheter, både i biosalongen och på andra håll där snusprillor ibland hamnar fel. Dessutom monterade vi papperskorgar som ”basketkorgar” på utomhustavlor för att peppa förbipasserande snusare”, säger Jon Bergsman, CD på WDW Creative.

Kampanjen är live fram till den 29 maj och syns i bland annat digital annonsering, podcast, bio och utomhusenheter.

LÄS OCKSÅ: Vilda västern bland snusbolagen – barn följer profiler som gör reklam för vitt snus 

Arbetsgrupp:

Swedish Match

Petra Wahrenberg, Brand Manager

Åsa Liakos, Sustainability Manager

Linda Nordebäck, Marketing Manager på Innovation Center

 

WDW Creative

Fanny Axelsson & Martina Öster, Projektledare

Jon Bergsman, Creative Director

Emma Zetterholm Kling, Copywriter

Karin Berggren & Ebba Swartswe, Grafisk formgivare

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.