Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Welcom ökar förlusten för tredje året i rad: ”Enligt plan”

Publicerad: 18 Maj 2020, 12:18

Nya ansikten på Welcom. Från vänster: Amanda Ternblad, copywriter, Björn-Eric Abrahamsson, Web developer,Jens Augustsson, Web developer, Karin Källberg, Account Executive, Erika Steen, Account Executive.

Foto: Press

Kommunikationsbyrån Welcom går med förlust för tredje året i rad. Men managing partnern Joakim Brinkenberg är inte orolig. ”Resultatet är enligt plan”, säger Joakim Brinkenberg.


Ämnen i artikeln:

WelcomRud Pedersen

Göteborgsbaserade Welcom grundades 2002 och har sedan dess gått från att vara en pr-byrå till en bredare kommunikationsbyrå med över 26 anställda. Sedan september 2017 har man den nordiska konsultfirman Rud Pedersen, som då köpte drygt hälften av bolaget, som delägare. Den andra hälften ägs av verksamma inom Welcom. 

Intäkterna har de senaste åren varit stabila, och omsättningen legat en bra bit över 20 miljoner kronor. 2019 blir inget undantag, enligt en färsk årsredovisning. Omsättningen under fjolåret växte, från 27,4 miljoner kronor 2018, till 29,2 miljoner kronor 2019. 

Samtidigt dras Welcom fortfarande med en förlust. 2019 blir tredje året i rad som byrån antingen fördubblar eller mer än fördubblar förlusten mot året innan, som nu landar på - 3,6 miljoner kronor. 

– Att vi fortsatt går med förlust handlar om två saker. Dels en förändringsresa som handlar om att söka upp mer kompetens och bli mer digitala. Dessutom är vi en del av en stark ekonomisk grupp, som vi levererar jobb inom som inte syns hos Welcom. Det klart att vi inte kan hålla på så här i många år, men resultatet är enligt plan, säger managing partnern Joakim Brinkenberg

Årets förlust syns bakom rörelseresultatet. Samtidigt pekar resultat efter finansiella poster uppåt, på 3,4 miljoner kronor. Differensen förklaras med en försäljning av aktier i den egna e-commerce-byrån Our Studio och av förvärvet av den digitala produktionsbyrån We made you look.

– Där har man köpt tillbaka aktier för att säkra nyckelpersoner, säger Joakim Brinkenberg. 

Utdelningen föreslås bli 2 miljoner kronor. 

Under 2019 nyanställdes nio personer, och Welcom har fortsatt anställa inom områdena strategi och digital kommunikation under våren. Samtidigt varslades nyligen tre personer. 

Welcom redovisar ännu en förlust, sedan kom corona. Hur ser framtiden ut för er? 

– Den ser bra ut. Annars hade vi inte gjort på det här sättet. Vi förstärks och förändras, och vi har tid och kraft att göra det. 

När vänder ni till vinst? 

– Förhoppningsvis under 2020. Gör vi inte det gör vi det under 2021. Givetvis är framtiden med eller utan Corona oviss men vi förstärks och förändras, och vi har tid och kraft att göra det. Det viktiga är att vi utvecklas i rätt riktning. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

WelcomRud Pedersen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.