Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

West Pride utmanar bilden av Sverige i stor utomhuskampanj

Publicerad: 2 Juni 2020, 07:40

2020 infaller Prideveckan i samma veva som den svenska nationaldagen. Något Grey Gothenburg tar rygg på i en stor utomhuskampanj för West Pride.


Ämnen i artikeln:

GreyPride

I kampanjen, som gick upp förra veckan, tar West Pride utgångspunkt i det svenska bortom de givna klichéerna och visar en alternativ vardag för de som faller utanför den svenska normen.

För, enligt en ny rikstäckande undersökning* genomförd på uppdrag av West Pride. Så många som 32 procent av HBTQI-personer känner sig inte bekväma med att vara öppna på sina arbetsplatser, är inget att skryta om. Utöver det visar undersökningen att hela 70 procent regelbundet får höra nedsättande kommentarer samtidigt som 20 procent har blivit utsatta för hatbrott.

WestPride har tillsammans med The Bond arbetat strategiskt med att nå ut med undersökningsresultatet och information om West Prides HBTQI-utbildning till nationell media genom PR-insatser.

– Vi tror på att vill man nå en förändring och ett mer öppet, jämlikt och inkluderande samhälle så är kunskap vägen fram, säger Emma Gunterberg Sachs, verksamhetschef för West Pride i en kommentar.

Mot bakgrund av att coronaviruset har ändrat förutsättningarna för pridefestivalen, har West Pride valt att fokusera på sin HBTQI-utbildning som erbjuds till företag, skolor och organisationer. Utbildningen går från och med i år att genomföra digitalt.

– Den 6 juni hissar vi den svenska flaggan, tillsammans med regnbågsflaggan i en ambition om att ena och engagera människor till att stå för allas lika värde. Ett framtida samhälle som inte accepterar inskränkning av mänskliga rättigheter. Ett Sverige som är till för alla.” - Jesper Ståhl, kreatör Grey Gothenburg i en kommentar. 

Arbetsgrupp

Jesper Ståhl, Creative

Sebastian Regfeldt, Creative 

Emiilije Bodinger, Art Director 

Alice Westgårdh, Copywriter

Miquel Gallardo, Art Director

Carl Stuchly, Copywriter 

Sofie Paulsson, Art Director

Helena Emms, Planner & Account Director

My Magnusson, Production Assistant

Isak Martinson, Digital Production

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreyPride

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.