Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Will Ferrell blir självhjälpsguru i nya Lunar-kampanjen: ”Välproducerat trams”

Publicerad: 14 februari 2022, 13:16

Den ”världskända glädjegurun/livsstilscoachen/Lunarkillen” Will Power ska få fler att testa på Lunars tjänster.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstLunarNyheter

Redan förra veckan stod det klart att skådespelaren Will Ferrell skulle bli den danska banken Lunars nya ansikte utåt. Ferrell gör därmed som Snoop Dogg med Klarna och får aktier i bolaget i utbyte mot att bli reklampelare. I en teaser för samarbetet gjorde Will Ferrell en ny version av Postbankens ikoniska reklam med Ernst-Hugo Järegård.

Nu släpper Lunar och Åkestam Holst den fullskaliga kampanjen. I den tar Will Ferrell rollen som Will Power, en ” världskänd glädjeguru/livsstilscoach/Lunarkille”, med målet att hjälpa kunderna ta kontrollen över sina pengar. Det är, som arbetsgruppen själva uttrycker det, välproducerat trams i linje med vad Will Ferrell själv producerat i filmväg. Mantrat från den självsäkre glädjegurun/livsstilscoachen/Lunarkillen är att ta tillbaka makten över pengarna med hjälp av Lunars app. Utöver att slå huvudet av folk som inte har Lunar-appen lanserar Will Power slagkraftiga budskap som ”Live, laugh, Lunar”, ”One mind, one body, one app” och ”Carpe Money”. Kampanjen kommer att gå i Sverige, Norge och Danmark.

– Att göra kändisreklam är lite det äldsta tricket i boken. Varumärken har gjort det sedan urminnes tider. Ganska ointressant på det stora hela, alltså. Därför tänkte vi att det vore kul att driva lite med genren ”kändisreklam” genom att kanske inte ta den på så stort allvar eller försöka vara ”coola”. Resultatet blev en sorts ofiltrerat, underhållande och vackert trams med Will Ferrell i spetsen, säger kreatörerna Magnus Jakobsson och Joakim Khoury på Åkestam Holst.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Will Ferrell har med undantag för General Motors Super Bowl-film från 2021 knappt varit inblandad i några reklamkampanjer. I fallet med Will Power var han dock med i den kreativa processen. Filmerna är producerade av amerikanska Gifted Youth och regisserade av Jake Szymanski.

Själva idén att ta med Anchorman-skådisen kom från att Åkestam Holst fick i uppdrag att föreslå en ambassadör som kunde användas i Lunars reklamfilmer. Byrån siktade högt, och lyckades. Som tidigare nämnts har Will Ferrell en stark koppling till Sverige då han sedan 20 år tillbaka är gift med svenskan Viveca Paulin.

– Vår projektledare, Jesper Ander och vår producent Petur Mogensen i tätt samarbete med Ann Batz och hennes team på talangbyrån, Talent Republic i London, var i grunden de som lyckades få till samarbetet med Ferrell. Utan Talent Republic som samarbetspartner hade det med all säkerhet aldrig blivit av, säger arbetsgruppen i ett gemensamt uttalande.

Förklaringen till att det i farten blev en hommage till Postbanken är inte krångligare än att det är en film som älskas av arbetsgruppen.

Fick Will Ferrell se Ernst-Hugos förlaga? Vad tyckte han?

– Ja, vi visade Ferrell Postbanken. Både han och regissören, Jake Szymanski, älskade den och ville gärna ställa upp på att göra sin version av den.

De senaste åren har vi fått se flera exempel på nya banker och fintech-spelare som i sin marknadsföring försökt markera avstånd till de mer traditionella bankerna. Det tydligaste exemplet är Klarna, men även Nordax har gjort reklam som ligger långt utanför bankvärldens vanliga credon om trygg- och tillförlitlighet.

Hur tänker ni som kreatörer kring det?

– Ja, den nya bankbranschen är en riktig djungel. Men vårt mål med denna kampanj är inte så mycket att markera avstånd till de mer traditionella bankerna. Möjligen markerar den avstånd mot hur så kallad ”kändisreklam” brukar se ut i Norden genom att inte ta sig själv på så stort allvar, trots att en världsberömd komiker innehar huvudrollen. Det är en sorts exklusivt, välproducerat trams som vill få fler att uppmärksamma Lunars existens och prova deras tjänster.

Lunar är en dansk bank som lanserades 2015. I centrum för affärsidén står bolagets app där kunderna kan göra det mesta de kan göra på en vanlig bank. Sommaren 2021 tog de in två miljarder kronor i riskkapital till en värdering om tio miljarder kronor. Bland investerarna finns bland annat Kinnevik och kinesiska techbolaget Tencent. Vd:n Ken Villum Klausen har tidigare sagt att bolaget vill rikta fullt fokus på den nordiska marknaden, snarare än att ge sig ut i Europa, och lokalanpassa erbjudandet.

– Precis som SAS ska Lunar kännas svenskt i Sverige men danskt i Danmark, berättade han förra året för Dagens industri. 

I dagsläget har Lunar cirka 400 000 användare.

Se alla enheter från den nya kampanjen nedan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Advertising agency: Åkestam Holst NoA

Creative Director & Art Director: Joakim Khoury 

Creative Director: Magnus Jakobsson

Art Director: Folke Kühlhorn,

Copywriter: Henrik Billing

Account Manager: John Müllersdorf,

Agency Producer: Petur Mogensen,

Researcher: Simon Kristiansson,

Final Art: Jens Broman

Client Director: Jesper Ander

Lunar:

Ken Klausen, CEO

Signe Julie Valeur, CMO
Will Rust, Brand Director

Hero casting: Talent Republic 

CEO and founder: Anne Batz

Managing Partner: Charlie Powell,

Senior Account Executive; Ella Barker,

Production Company: Gifted Youth LA

Director: Jake Szymanski

Executive Producer: Josh Morse

Producer: Stephan Mohammed

DoP: Jas Shelton

 

Editing Company: The Den Editorial

Editor: Christjan Jordan & Matthew Hilber 

Online / VFX: Swiss

 

Still Photographer: Sean Zaccheo

Retoucher: Johan Cabezos & Niklas Axelsson

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstLunarNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.