Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Willys och Nord DDB återvinner matsvinns-kampanj

Publicerad: 26 Februari 2020, 10:48

Kampanjen Restakuten får den här gången stöd av Mia Skäringer och Anna Mannheimer och stöttas av bredare annonsering i tv, utomhus och online.


Ämnen i artikeln:

WillysNord DDB

Dagligvarukedjan Willys har som mål att till 2025 halvera sitt eget matsvinn, något bolaget tillsammans med Nord DDB tryckt hårt på i sin marknadsföring. Strategin verkar löna sig och när Yougov i oktober 2019 presenterade en lista över de varumärken som stärkt sitt word-of-mouth-värde bland unga tronade Willys i topp. Marknadschefen Patrik Grabenbauer har även vunnit Resumés tävling Sveriges bästa marknadschef, som baserar sig på mätningar om vilket varumärke som förflyttat sig mest i positiv riktning, två år i rad. Willys är även en av de svenska annonsörer som ökat sina medieinvesteringar i högst utsträckning.

Våren 2019 lanserade Willys i samarbete med Nord DDB tjänsten Restakuten, en tjänst som skulle hjälpa användarna att ta reda på sina matrester. Tjänsten fungerade som så att användarna laddade upp Instagrambilder på sina rester, taggade dem med #restakuten och pingade @willyssverige och fick ett svar med vad de kunde laga av resterna.

LÄS MER: Willys gör gemensam sak med kunderna för att minska svinnet

Nu gör tjänsten comeback, den här gången i samarbete med Mia Skäringer och Anna Mannheimer och med bredare annonsering i tv, utomhus och online.

– Vi fick väldigt bra respons på Restakuten förra året och därför har vi valt att under våra svinnsmarta veckor skala upp den både under längre tid men vi kommunicerar också tjänsten på flera ytor. När man ser den positiva responsen profilerna får i sina kommentarsfält, vet vi att vi är på rätt väg, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WillysNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.