Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

World of Warcraft är bättre än den riktiga världen i Ingo och Activision Blizzards senaste reklamfilm

Publicerad: 6 juli 2022, 11:00

I ”The Tavern” möts karaktärerna i det populära spelet World of Warcraft av mardrömslika visioner från vår verklighet.


Ämnen i artikeln:

IngoNyheter

I Ingos senaste reklamfilm för Activision Blizzard och spelet World of Warcraft undersöker man hur spelets karaktärer skulle känna sig i en verklig värld. I ”The Tavern” får tittarna följa en krigare som desperat söker efter råd för sina mardrömslika bilder. Krigarens visioner består inte av monster eller forntida drakar utan av en ”vardaglig” miljö med människor av vår värld.

Filmen når sitt crescendo när banditer stormar krogen och tvingar krigaren att släppa taget om sina mardrömmar och svara på uppmaningen om äventyr.

– Uppdraget till INGO var mycket tydligt. Vi ville locka ännu fler nya multiplayer-spelare. Många spelare kommer att ha hört talas om World of Warcraft, och vi ville skapa bredare medvetenhet om vårt universum och spelarupplevelsen, vilket belyser vad som gör detta spel och dess historia så speciell, säger Daniel Green, vice president, EMEA Marketing på Activision Blizzard i ett pressmeddelande.

För att väcka liv i en rik fantasivärld spenderade Blizzard och byrån Ingo i Stockholm månader i förproduktion tillsammans med produktionsbolaget Bacons regissör Bart Timmer.

– Mycket av rekvisita, rustningar och vapen var noggrant framställda för den här filmen, och vi arbetade nära med studion för att se till att allt var speltroget. Ingos lösning var att ta konsumenterna in i spelet och låta karaktärerna reflektera över Warcraft-världen, och ingen detalj var för liten, kommenterar Philip Frendberg, kreatör på Ingo.

Just uppmärksamhet på detaljer kan också ses i många av de påskägg som finns med i filmens olika delar, vissa går bara se i ett par bildrutor. Och för att knyta samman projektet med spelcommunityt, har flera fans utklädda till karaktärerna använts som skådespelare i filmen.

Filmen åtföljs av kortare versioner i betalda medier och i bannerannonser. Allt leder till sajten playworldofwarcraft.com, där nya spelare kan få mer information. 

Filmen rullar fram till den 17 juli.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Activision Blizzard

Vice President EMEA Marketing: Daniel Green

Consumer Marketing Manager EMEA: Tom Read

VP Warcraft Franchise Management: Aleksander Olszowka

Warcraft Franchise Director: Rafael Zuana

EMEA World of Warcraft Marketing Manager: Michael Vousden

World of Warcraft Community Manager: Varvara Zakharova

Chief Marketing Officer: Fernando Machado

Chief Creative Officer: Pelle Sjönell


INGO Stockholm

CCO: Björn Ståhl

Copywriter: Philip Frendberg

Project Manager: Rickard Allstrin

Production Manager: Klara Jonssons

Tech Director: Stefan Kindgren

Graphic Designer: Kalle Garmark


Bacon

Director: Bart Timmer

Exec Producer: Sam Cantor

Line producer: Henrik Berthelsen

Dop: Sebastian Blenkov

Editor: Robin Siwe

Head of Communication: Lasse Cato

Post production: Colony Post

VFX Supervisor: Joel Bringmark

Sound design: Quint Starky

Agency Production: Colony

Agency Producer: Markus Ahlm

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngoNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.