Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

WWF fyller 50 år – kampanj ska få svenskar att leva mer hållbart

Publicerad: 25 januari 2021, 13:48

WWF (Världsnaturfonden) firar 50 år i Sverige med att lansera kampanjen ”Är du med?”, som startar i dag. Målet är att få med svenska folket att anta 50 förändringar för klimatet och biologiska mångfalden. .


Ämnen i artikeln:

WWF

”Är du med” manar till att kicka igång en hållbar omställning. WWF uppmanar här till handlingskraft och riktar sig till allmänheten, men också till skolor, kommuner och företag. Mot allmänheten har 50 förändringar på olika nivåer i vardagen tagits fram så alla kan påbörja sin egen hållbarhetsresa.

– Vi har medvetet tagit oss utanför vår comfort zone och vill utmana sättet klimat och miljöfrågor vanligtvis kommuniceras. Nu handlar det om att engagera sig till en bättre värld. Helt enkelt för att det är rätt sak att göra, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF.

Ett av målen är att få så många som möjligt att engagera sig. Deltagandet kommer att mätas löpande och topplistor tas fram över de största förändringarna.

I dag har kampanjen premiär i TV4. Det blir också annonsering i rikspress, utomhusreklam, kulturtavlor samt digital annonsering. Även WWF:s egna kanaler ingår i kampanjen som är framtagen tillsammans med byrån Håkanson United. Under våren kommer WWF också att ge sig ut på en digital turné och ta Är du med-kampanjen ut i landet och nära folket.



– Det är en ära att få jobba med WWF i den här satsningen. Klimat- och miljöfrågor har aldrig varit viktigare och genomsyrar idag så gott som alla delar av samhället. Det engagemanget har vi velat fånga upp och kanalisera till en positiv kraft i Är du med, säger Petter Håkanson, vd på Håkanson United.

WWFs jubileum sammanfaller med Supermiljöåret, som sköts upp från i fjol när Covid-19 bröt ut. Under året ska en rad beslut fattas som blir avgörande för vår framtid. Detta kommer WWF att uppmärksamma under olika evenemang under året, inte minst under Earth Hour.

Kampanjen kan följas på sociala medier under #ärdumed #WWFSverige50.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

WWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.