Kampanj
Yabie vill bli bästa kompis med pizzerian på hörnet – släpper tre nya filmer
Publicerad: 4 maj 2022, 10:06
Fintech-bolaget Yabie säljer ett kassasystem med sikte på småföretagare. Inför sin börsnotering har de gjort ett rejält varumärkesarbete och nu presenterar de tre nya kampanjfilmer.
Svenska Yabie grundades 2017 och har tagit fram ett molnbaserat kassasystem för småföretagare, inte minst såna som driver småskaliga butiker och restauranger. I höstas tillsatte de Karl Garberg som ny CMO och har sedan dess jobbat med Kurppa Hosk för att ta fram en ny varumärkesplattform och visuell identitet, allt för att preppa inför den kommande börsnoteringen.
Varumärkesplattformen blev klar i mars och nu följer Yabie upp med tre nya reklamfilmer som ska få upp företagets kännedom, skapa nya associationer och i förlängningen driva tillväxt.
– Tillsammans med Karl och hans team har vi arbetat fram en varumärkesstrategi och en identitet som är i linje med Yabies tillväxtambitioner. Konceptet hyllar småföreföretagare och det värde som de skapar för deras community, samtidigt förstärker det Yabies position som en katalysator för småföretagande i stort, säger Oscar Merry, senior account director på Kurppa Hosk.
Bakom filmerna står Kurppa Hosks ARC-syskon Animal och regin kommer från Jonas Hong Soo Eriksson. I filmerna ligger fokus direkt på Yabies målgrupp och deras hantverkskunskaper samt hur Yabie kan förenkla för dem.
– Den varumärkesplattform som utvecklats tillsammans med Kurppa Hosk manifesterar det Yabie brinner för: vardagen för de vanliga småföretagare där ute, och hur Yabie kan bidra med att göra den lite lättare. Sprunget ur varumärkesplattformen hittade vi ett visuellt uttryck som känns autentiskt, lekfullt och har potentialen att sticka ut i en homogen fintechbransch. Vi har i stora drag utvecklat ett helt nytt varumärke med ambitionen att bli den ledande aktören på marknaden inom kort och förbereda varumärket för internationell expansion, fortsätter Karl Garberg, CMO på Yabie.
Yabie har tagit in cirka 500 miljoner kronor i riskkapital, bland investerarna finns bland annat Swedbank och Creades.
– De flesta tjänster av den här typen har under en längre tid fokuserat på passionen hos småföretagare. Vi valde i stället att visa på verkligheten – att kunderna faktiskt säljer sina produkter. Därför gjorde vi tre filmer om hur enkelt det är att ta betalt med Yabie, säger Herman Vieweg, creative director på Animal.
– Tillsammans med Animal har vi hittat ett varmt och äkta manér som skildrar våra kunders vardag och hantverk på ett lekfullt sätt. Kampanjen är första steget i den varumärkesresa som Yabie står inför där fokus ligger på att bygga upp vår varumärkeskännedom, skapa tydliga varumärkesassociationer samt bygga upp nya tillväxtkanaler, säger Karl Garberg.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Yabie
Karl Garberg, CMO
Siri Kiessling, Managing Director
Simon Bergström, Brand Designer
Evelina Ahrén, Marketing Coordinator
Kurppa Hosk
Oscar Merry, Senior Account Director
Anna Odengard, Senior Producer
Åsa Bringholm, Senior Strategist
Joel Balkow, Strategist
Isa Liliestrand, Strategist
Sara Boisen, Copy Director
Carl Ålenius, Design Director
Jack Hands, Designer
Oskar Kron, Creative Director
Aarti Shinde, Digital Designer
Tobias Gerhardsson, Senior Digital Designer
Cecilia Bingert, UX Director
Animal
Lasse Staffas, Projektledare
Nasim Kabiri, Produktionsledare
Rim Boujemaa, Produktionsledare
Herman Vieweg, Creative Director
Jakob Eriksson, Art Director
Erik Wingfors, Copywriter
Slutet Är Nära
Jonas Hong Soo Eriksson, Regissör