söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Yamaha vill visa hur onödigt det är att vara båtägare

Publicerad: 10 januari 2023, 08:28

Att köpa en båt är en stor investering som kräver mycket arbete och tid. Men, det båtskeptikerna missar är att man inte köper en båt för att man måste, utan för att man inte vill gå miste om känslan man får ute till havs. Det menar i alla fall Yamaha Marine i en ny kampanj.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjVirtue

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Tillsammans med byrån Virtue har Yamaha Marine gjort ett stort omtag för att tydliggöra Yamahas roll. Mycket handlar om att visa vilken upplevelse Yamaha ger, och hylla arvet från 1953 då grundaren Genichi Kawakami ville skapa ”Kando”. Ett japanskt ord som står för tillfredsställelse och spänning och känslan man får av en produkt med unikt värde, kvalitet och prestanda.

Att köpa en båt är visserligen en stor investering som kräver mycket arbete och tid. Men, det båtskeptikerna missar är att man inte köper en båt för att man måste, utan för att man inte vill gå miste om känslan man får ute till havs, menar Yamaha i sin nya kampanj. I ett pressmeddelande beskrivs hur fokus i kommunikationen nu kommer skifta från att enbart prata om unika produktegenskaper och hästkrafter, till att i stället fokusera på känslorna som är kopplade till båtlivet och allt som kommer med det. 

– Idag köper man främst en båt för att uppleva allt det häftiga och roliga man kan göra med den. Alla våra produkter och tjänster är designade och producerade av personer som verkligen älskar det de gör, och deras mål är att ge alla våra kunder bästa möjliga upplevelse. Självklart är kvalitet, prestanda och design nyckelfaktorer för oss och historiskt har det varit därför många valt oss framför våra konkurrenter. Nu är det dags att vi verkligen förmedlar känslan av Kando även i vår kommunikation och på alla sätt vi syns, säger Jacob Anderson, marknadschef på Yamaha Motor Scandinavia, i pressmeddelandet. 

LÄS MER: Yamaha Motor tar fasta på dejtingtrender – matchar ihop singlar i ny kampanj 

Syftet med det nya positioneringsarbetet är att differentiera sig mot konkurrenterna och göra något nytt. Men även att stärka bandet till den befintliga målgruppen samtidigt som man når en nyare och bredare målgrupp. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev