tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Youtube-serie med sjubarnsfamilj ska få svenskarna att minska elförbrukningen

Publicerad: 1 december 2022, 09:22

I ett energiexperiment har familjen Jarny i Svedala fått uppdrag av E.on att ställa om och bli bättre på att optimera sin energiförbrukning.” BBDO Nordics kreativa idé blev en serie där vi följer hur familjen antar utmaningen i deras vardag.

Ämnen i artikeln:

BBDO NordicsE.ONNyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Syftet är att inspirera och visa lösningar för att få svenskarna att bli bättre på att ställa om till en lägre energiförbrukning. Familjen Jarny går i serien till botten med hushållets energiförbrukning. Vem är den största energitjuven? Hur stor del av elräkningen står egentligen värmen för? Och hur påverkar de olika sätten att spara energi familjens livskvalitet?

– Vi kände att det var dags att göra något som vanliga hushåll på riktigt kan relatera till. Det är riktiga människor, i en riktig vardag med riktiga utmaningar. Vårt samarbete med familjen Jarny hoppas vi ska väcka tankar och hjälpa fler att förstå vad som verkligen ger effekt på energiförbrukningen, säger Louise Eklund Robinson, senior brand manager på E.on i ett pressmeddelande.

I serien exponeras också den nya apptjänsten E.ON Elna, som familjen testar. Den består av en uppkopplad dongel som bland annat analyserar och visualiserar familjens energianvändning i realtid.

Familjens resa mot ett mer hållbart liv går utöver själva realityserien att följa på deras och E.on:s sociala plattformar och på Twitch där pappa Joakim extraknäcker som DJ varje lördag. Direkt från garaget live-streamar han för sina över 10 000 följare. På de tre första veckorna har filmen över 350 000 visningar på Youtube.

– Är det intressant och underhållande kan uppenbarligen väldigt många tänka sig att ”titta på reklam” som är över 7 minuter och sen gå vidare och läsa en lång artikel och därefter klicka ”följ” på instagram. Är materialet inte intressant så spelar det ju ingen roll om det är 6 eller 2 sekunder folk kommer välja bort det ändå, kommenterar Karl Arildsson, creative lead på BBDO Nordics.

Serien är producerad i samarbete med dokumentärfilmarna Tally-Ho, skaparna av SVT-serierna Klippans karaokecup och Madame Deemas kärleksresa. Den lanserades i början november på Youtube samt på E.ONs och familjens sociala kanaler

Första avsnittet nedan:

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

E.on

Anna Bartholf, Head of Brand & Marketing

Louise Eklund Robinson, Senior Brand Manager

Lotta Olsson, Project Manager Brand & Marketing

Tobias Övall, Product Manager

Sofie Bredinger, Head of Energy Sales Consumer

Sarah Hammoura, Innovation project manager


BBDO Nordics

Karl Arildsson, Creative Lead

Niklas Synning, Copywriter

Mathias Svensson, Copywriter

Anna Vidling, Project Lead

Christoffer Petersson, Business Director

Christian Godden, Strategy Lead

Allex Olsson, Growth Manager

Adin Rozajac, Growth Marketeer

Anders Nikka, Graphic Designer

Linn Persson, Graphic Designer


Tally Ho / B-Reel Films

Mathias Rosberg, Regi

Olle Toftenow, Regi

Lotta Malm, Casting

Rikard Åström, Exekutiv producent

Niklas Kristensson, DOP

Marcus Hadriz, Ljudtekniker


Publicis

Charlotte Almlöf Andersson, Business Director

Maria Söderqvist, Client Service Manager

Johan Brishammar, Digital planner

Christian Andersson, fotograf

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev