Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Tvärnit och sparpaket. Daniel Wellington och Na-kds enorma tillväxt har historiskt tillskrivits influencer marketing. Nu är de två av de bolag som varslat under våren. Innebär nedgången att Instagram-strategin inte fungerar längre? Vi har pratat med tre experter om: ✓ vanliga missen som skapar kortsiktig tillväxt ✓ hur bolagen bör agera framåt ✓ varför spårbara länkar och unika rabattkoder inte räcker längre.
Reklam
Fel investeringar, idiotiska sätt att mäta och en reklam som inte går att komma ihåg. Enligt marknadsföringsguruerna Peter Field, Karen Nelson-Field och Orlando Wood är det de tre största förklaringarna till att marknadsföringen inte biter som den en gång gjorde.
Reklam
Samtidens besatthet av ungdom kan straffa sig för marknadsförare.
Trots att äldre personer är betydligt mer köpstarka än yngre är det inte alltför ofta som äldre porträtteras i svensk reklam.
Och när Novus på uppdrag av Resumé frågar om de känner sig representerade i reklamen blir svaret negativt.
Reklam
”Alla ska med när Sverige ställer om” är slogan i Miljöpartiets valkampanj. Budskapet kritiseras av partiets toppnamn Daniel Helldén som är trafikborgarråd i Stockholm.
”Ligger ganska nära Socialdemokraternas retorik”, säger han.
Reklam
14 fällningar på 6 år. Så många gånger har Isabella Löwengrip fällts för smygreklam. Nu senast för ett samarbete med TUI. Influencern duckar kommentarer. ”Det är viktigt att alla som arbetar med influencer marketing följer reglerna”, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.
Reklam
Trisskrapet är närmast en institution på TV4 Nyhetsmorgon.
Det är också en het potatis i både debatten och i domstolarna.
Men långtifrån alla uppfattar inslaget som reklam. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Resumé.
Reklam
En tågresa bort från drömmar om gyllene ägg finns mottagarna av svensk reklam.
Resumés redaktion gav sig ut i Sverige för att ta reda på hur de som bor i våra hemorter påverkas av de enheter som vunnit i Guldägget 2022.
Här är resultatet.
Reklam
Ica-bankens reklam ”Låna till din dröm – ansök redan idag” risas av Konsumentverket. Och för tredje gången får banken bakläxa av myndigheten. Denna gång lever reklamen inte upp till måttfullhetskraven.
Reklam
Netflix tappar abonnenter och vill satsa på en reklamfinansierad variant av stömningstjänsten. Och intresset finns hos annonsörer, berättar representanter för mediebyråer: ”Givet att det går att mäta, att man delar data och att kostnadsbilden blir rimlig, tror jag absolut att det fungerar.”
Reklam
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Reklam
Reklamombudsmannen har återkommande fällt Ellos för vilseledande rea-erbjudanden. Trots en uppsjö av fällningar anser Ellos att de värnar om sina kunder och ”arbetar aktivt för att bidra till en ansvarsfull marknadsföring som är enkel och tydlig.”
Reklam
Guldäggsnomineringarna har lett till flera diskussioner om likheter med kreativa förlagor. Resumé pratar med tidigare juryordföranden Malin von Werder, Nord DDB:s Hanna Stenwall som är kategoriordförande i integrerat samt en av branschens mest erfarna kreatörer Christina Knight för att försöka reda ut gränsen mellan plagiat och inspiration. Hur bör branschen hantera frågan framåt?
Reklam
I Australien höjs allmänhetens röster mot regeringen som anses ha hål i fickorna när det kommer till att lägga pengar på reklam. Regeringen la mer pengar på reklam än till exempel McDonald's förra räkenskapsåret.
Reklam
Janni och Jon Olsson Delér skänkte först miljonbelopp till krigsdrabbade i Ukraina. Sedan tog de flyget till Saudiarabien för att göra reklam för diktaturen som turistland, vilket har väckt starka reaktioner.
Reklam
Striden om huruvida Trisskrapet är reklam eller ett vanligt inslag kan nu få inverkan på yttrandefrihetsgrundlagen. Ett nytt beslut från Patent- och marknadsöverdomstolen slår nämligen fast att Konsumentombudsmannen inte har rätt att se avtalet mellan TV4 och Svenska Spel, vilket enligt Resumés källor existerar och är värt cirka 140 miljoner kronor om året. Beslutet får en stor påverkan på KO:s möjligheter att granska den svenska spelbranschen.