Reklam
Han svarade på några frågor i telefon.
Sedan dök han plötsligt upp som expert i storbankens reklam för krediter. KTH-professorn Lars Nordström är förvånad över sitt nya sammanhang. Och han är inte ensam.
– Vi beklagar om vi på något sätt brustit i vår kommunikation, säger Stefan Söderberg, ”talesperson” på SEB-ägda Spendwise.
Nu pausar bolaget annonseringen.
Reklam
TV4 måste märka upp ”Keno” och ”Lotto” som reklam efter Granskningsnämndens beslut. Nämndens jurist Anna Dingertz menar att det finns stora skillnader mellan de aktuella formaten och det omtalade Trisskrapet i Nyhetsmorgon som gör att det senare inte är att betrakta som reklam.
Reklam
Kan SBAB fortsätta med prisade konceptet ”Boendeekonomi är jättekul” i oändlighet, och hur anpassar de kommunikationen i takt med inflationen? Resumé har träffat marknadschefen Patrik Söder för att prata om ✓ Youtubefokus. ✓ Varför byråer valdes bort. ✓ Den hårda kravbilden.
Reklam
Sedan en tid tillbaka behöver handlare redovisa det pris som under de senaste trettio dagarna varit lägst i sammanhang med rea. Men regelverket har kryphål, det säger Gabriella Wulff på Göteborgs universitet till Dagens industri.
Reklam
En kreatörsduo som känt varandra sedan sjuårsåldern. En sitcom som inte skämtar om pension. ”Klassrummet” skapades när KPA Pensions utmaning förändrades. Så har Bloomy jobbat med att skruva ett av branschens mest långlivade koncept. ”När jag berättar att jag jobbar med reklam tycker folk ofta att det låter tråkigt. Men när jag säger att jag jobbar med KPA tycker de att det är kul” säger kreatören Jon Rönström.
Reklam
Stockholm kan bli först ut i landet med ett förbud mot fossilreklam. Klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) ser det som ett naturligt steg på vägen mot höjda klimatambitioner. Men vad som är att betrakta som fossilreklam är oklart. Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, ser potentiella problem med gränsdragningen. ”Det skulle kunna få en större påverkan ur ett konkurrensrättsligt perspektiv”, säger hon.
Reklam
När Noa Consulting och Sveriges Annonsörer släpper sin forskningsrapport står det klart vad som är det vinnande konceptet bakom marknadsföring som ger effekt. Lärdomarna sammanfattas i sex rekommendationer. ”Vi har nu en samlad blick av hur de här olika delarna måste samverka”, säger Niklas Bondesson, doktor i marknadsföring på Stockholms universitet och rådgivare på Noa Consulting.
Reklam
En knapp tredjedel av reklambyråtopparna i Resumés kartläggning gjorde mer än tioprocentiga ökningar av förvärvsinkomsten under förra året. 137 chefer på listan – ungefär hälften drog in över miljonen.
Reklam
I Åkestam Holsts senaste kampanj för V75 följer vi en kvinna som kastas in en dröm om frihet och längtan. För regin står danske Martin de Thurah, dubbel mottagare av Directors guild of americas ”Director of the Year”-utmärkelse och Grand Prix-vinnare i Cannes Lions.
Reklam
Reklam bedöms i bästa fall på reklamtävlingar. Men det är sällan som den utsätts för riktig kritik. Därför bad vi film- och tv-kritikern Johan Croneman att titta på guldäggsvinnare genom åren.
Reklam
När vi trodde att reklamtröttheten inte kunde nå nya nivåer släppte Sveriges Annonsörer en rapport som visar att det är värre än nånsin. Vi synar hur Guldäggsvinnare har förändrats mellan 2002 och 2022. Och ställer oss frågan om reklamfilmen var bättre förr.