Reklam
Hur unik är en idé? Frågan är central i Guldägget – vars jury även i år väljer att utesluta hyllade bidrag på grund av de har varit för lika tidigare idéer.
– Ibland är likheterna mellan kampanjer helt oavsiktliga – ibland inte, säger ordförande Johan Pihl.
Reklam
Decenniets galnaste plagiat. Så säger franska matvarujätten och dess byrå om en konkurrent i Qatar, som släppt samma reklamfilm med andra skådespelare – scen för scen. Men i stället för stämning utnyttjade annonsören plagiatet till sin fördel. Allt om det och mycket mer i Resumés nya omvärldsbevakningsprodukt Utsikt. Denna vecka med tema kreativitet.
Reklam
Mobbning, kränkningar och en skola i kris. Så beskrevs Forsbergs skola av elever och lärare i Resumés granskning som publicerades i höstas. I januari fick den anrika reklam- och designskolan en ny vd i form av Theo Hammar. Två månader senare hoppar han av.
Reklam
På kort tid har Fröken Snusk blivit en av Sveriges mest lyssnade och omskrivna artister. Att lansera ett snus med den anonyma sångerskan kan dock bryta mot lagen. ”Marknadsföringen får inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år”, säger advokaten Monique Wadsted.
Reklam
Kvinnor var länge extremt sällsynta i reklambranschen, både i Sverige och utomlands. Och när kvinnor väl fick ta plats tog det lång tid för dem att få samma positioner, makt och erkännanden som sina manliga kolleger. Här är några av dom som har lyckats.
Reklam
UPPDATERAD. Konsumentombudsmannen har beslutat om ett förbudsföreläggande mot influencern Bianca Ingrossos bolag. Influencern har återigen missat att reklammärka inlägg för sminkvarumärket Caia Cosmetics. ”En kraftig markering som förhoppningsvis kan avskräcka andra”, säger Pär Magnusson processråd vid Konsumentverket.
Reklam
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Och sätter alltsammans i en nordisk kontext.
Reklam
Kobler lanserar ett nytt AI-verktyg utvecklat för marknadsförare. Med hjälp av den nya tekniken ska rätt annonser visas i relevanta redaktionella sammanhang. ”Ger solida resultat utan att använda personuppgifter”, säger Johan Olsson på Kobler i Sverige.
Reklam
Efter 50 år i branschen skulle reklammannen Hans Brindfors ta fram sitt första integrerade reklamkoncept. För att fylla Viking Line skapades ett system med ett antal fasta element som alla ska finnas med i de utbudsdrivna kampanjerna. Tanken är att gå tillbaka till reklamens grundläggande uppgift: ”Slutmålet måste alltid vara att ge en bättre business. Vad vissa än säger”.
Reklam
Med en stark tro på varumärkesbyggande kommunikation vann Returpack och Granath 100-wattarens grand prix medan McDonald's och Nord DDB dominerat två år i rad. ”Det här är något fler behöver se. Det är inte bara en teori, det är något som ger effekt här på hemmaplan” säger Nord DDB:s vd Andreas Dahlqvist.
Reklam
Åkestam Holst vill få större utväxling på den talang som finns i huset och återta platsen som Sveriges bästa byrå. Daniel Vaccino blir cd och återförenas därmed med sin tidigare parhäst Joakim Khoury. ”När vi hjälps åt kan vi få upp farten ytterligare”, säger han till Resumé
Reklam
Att stå i telefonkö är något vi alla varit med om. Att de dessutom är orimligt långa, komplicerade och tråkiga är också något de flesta känner igen sig i. Det är vad OKTO plockar upp i en varumärkeskampanj för i tech- och telekombolaget Telavox.
Reklam
Ihärdiga telefonförsäljare på kredit- och lånebolag fortsätter med sina kontaktförsök, trots spärrade nummer och uttryckliga önskemål om ett stopp på samtalen. Det har ett otal anmälare uppgett för Konsumentverket, som nu begär ut manus och ljudfiler från bolagen.
Reklam
Att sälja grej med kändis har verkligen gjort comeback på bred front i världen, en trend som inte minst var väldigt synlig under årets Super Bowl. Varför? Allt om det och mycket mer i Resumés nya omvärldsbevakningsprodukt Utsikt. Denna vecka med tema kreativitet.
Reklam
Flera tittare menade att Icas reklamfilm från slutet av 2022 spär på en stereotyp av tjocka personer. Nu har reklamfilmen fällts av Reklamombudsmannen. Läs storannonsörens försvar här.
Reklam
Å ena sidan ett komplicerat rättsläge – å andra sidan en rätt oprövad marknad, så bedömer advokaten Martin Zeitlin den rättsliga situationen kring annonseringen som riktas mot barn genom sociala medier och influencers. ”Anmärkningsvärt att Konsumentverket inte har drivit fram processen och försökt komma åt problemet”.
Reklam
Populära youtubern Maurice ”L22” Hill reagerar starkt på att det förekommer reklam för onlinecasino i anslutning till hans videos. För Resumé berättar han om tankarna kring att barn utsätts för etiskt tveksam marknadsföring genom hans och andras kanaler på Youtube.