Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

1,3 miljoner ska locka folk till Finansförbundet

Publicerad: 4 maj 2009, 14:35

I måndags lanserade Finansförbundet sin nya sajt. Bakom sajten och reklamfilmen står den nyuppståndna reklambyrån Spirit Stockholm i samarbete med Ruby Tuesday och Filmtecknarna.


Ämnen i artikeln:

Filmtecknarna

Syftet med sajten är att locka nya medlemmar till förbundet. Sajten ska visa vad ett medlemskap innebär och vilka fördelar ett kollektivavtal för med sig. Kampanjperioden pågår till den 31 maj.

– Just nu pågår det en avtalsrörelse som är ganska kärv och hård och vi behöver sprida kunskap om kollektivavtalet. Dessutom är det viktigt att vi då och då kör kampanjer för att berätta om fördelarna med ett medlemskap. Särskilt i dessa tider behöver våra medlemmar mer information om vad ett medlemskap innebär, säger Jenny Gustavsson, kommunikationsansvarig på Finansförbundet.

Det är fjärde kampanjen förbundet gör.
– Vi gör ungefär en varje termin. Den senaste var under hösten då vår avtalsrörelse drog igång.

Finansförbundet har haft ett avtal med Spirit sedan 2004. De första åren bestod samarbetet mest av ett varumärkesarbete. Första kampanjen kom 2007. Delägarna i Spirit har under åren 2004-2008 varit en del av Kasselring & Co. När de bröt sig ur förra året och återigen startade upp Spirit Stockholm följde Finansförbundet med.

Hur löd uppdraget inför den här kampanjen?
– Det handlade om att rekrytera medlemmar, att visa på innebörden av ett fackligt medlemskap och ett kollektivavtal. För många är det väldigt abstrakt så vi har försökt göra det mer konkret, säger Jenny Gustavsson.

Navet i kampanjen är sajten. Hela konceptet ”Tänk framåt” bygger på att få folk att tänka efter och agera.
– Vi försöker ställa frågor som till exempel vad som händer om man inte är sjuk. Vi vill visa att vi inte bara rycker ut när det är problem. Det handlar om att tänka framåt och se tillbaka på vad som redan gjorts för att kunna förändra.

Sajten backas upp av annonsering i förbundets egen tidning samt av utskick till medlemmarna.
– En stor del handlar om att ge ett verktyg åt våra förtroendevalda ute på arbetsplatserna. Vår viktigaste kanal är det personliga mötet.

Vad har ni för budget för kampanjen?

– 1,3 miljoner kronor inklusive moms, då ingår allt. Det är ingen stor budget men man kan göra mycket för det.

Webbyrå för kampanjen är Ruby Tuesday. Den animerade filmen på sajten är framtagen i samarbete med Filmtecknarna.

Finansförbundet

Spirit
Jan Ferlin projektledare, Johan Wirén ad, Sara Ekselius copy, Alexander Widén produktionsledare
Webbyrå: Ruby Tuesday
Film/animation: Filmtecknarna
Regi: Johanna Andersson

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Filmtecknarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.