Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

1 316 reklambyråer i konkurs på 10 år

Publicerad: 9 mars 2011, 16:46

I oktober 2008 lärde vi oss att det inte bara är firmor på bakgator som går i konkurs. Konkurserna i Enron och Lehman Brothers skakade om det finansiella systemet i hela världen. Men efterskalven från it-kraschen var uppenbarligen värre för den svenska reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

BBDO

truefalse

Illustration: Andreas Elgstrand.

Resumé har bett UC att ta fram uppgifter på alla reklambyrå­konkurser hittills under 2000-talet. UC:s uppgifter visar att de första åren på 2000-talet var ett betydligt värre stålbad än de senaste årens lågkonjunktur. Toppåret för konkurser är 2002 då 184 reklamföretag gick i konkurs.
– Generellt sett gav den senaste krisen inte så många konkurser som många hade befarat. Krisen nådde aldrig riktigt storstäderna, medan många industriföretag ute i landet drabbades. För kommunikationsföretagen var det betydligt värre under it-krisen i början av decenniet, säger Mikael Kubu, vd för Ackordscentralen.

Ackordscentralen är ett stiftelseägt konsultföretag och experter på att hjälpa företag i kris. De möter hela tiden företag med ekonomiska bekymmer, ibland leder det till konkurs, men ännu oftare försöker de genomföra en företagsrekonstruktion.

Ibland kan en rekonstruktion också ske genom en konkurs.
– Just i reklambranschen finns ju de främsta tillgångarna ofta i nyckelmedarbetare. Om det handlar om ett industriföretag finns det kanske en maskinpark och andra tillgångar som kan säljas. Men anställda kan du inte överlåta eller sälja.

Om det går så långt som till konkurs är Kubus uppdrag som konkursförvaltare att ta till vara fordringsägarnas intresse.
– Bolagets tillgångar ska omsättas i reda pengar, för att delvis reglera skulderna. Den första frågan som vi alltid ställer oss är om verksamheten kan fortgå. Om hela rörelsen säljs som en helhet ger det mer betalt än om den säljs i delar.
– För ett reklamföretag kan säljbara tillgångar till exempel vara ett snarlikt och inarbetat företagsnamn, immateriella tillgångar eller ett kundregister.

Och han känner väl till reklambranschen. Han har själv varit konkursförvaltare för flera reklambyråer och brodern Martin Kubu är vd på Ehrenstråle BBDO (fadern Mert Kubu var legendarisk reporter på DN).

Några av de negativa drag som var tydliga under it-boomen har lyckligt­vis inte synts nu. Då anställde bolagen i snabbare takt än uppdragen växte, och överhettningen gjorde att många byråer­ skrev hyreskontrakt på alltför dyra lokaler på alltför långa tider. Ett annat fel kan vara svårare att rätta till:
– Många reklambyråer som får problem har ofta haft en stor dominerande kund. När kunden bestämmer sig för att byta byrå eller själva får problem och skär ned får också byrån problem.
– Nja, det förekommer inte så ofta som man tror. Många är måna om sitt rykte och är rädda för att de ska svärta ned sitt namn genom en konkurs.

Och att någon har gått igenom en konkurs ska inte betyda att pestflaggan hissas, menar Mikael Kubu.
– Konkurser är en del av marknadsekonomin. Det är inget konstigt i sig.

Att någon har gjort konkurs är i sig inte ett varningstecken.
– Om någon har gjort många konkurser kan det vara en varningsklocka.  Men i en lågkonjunktur finns det många välskötta bolag som inte kan rå för yttre omständigheter som kan råka i konkurs. Visst förekommer det att pengar undandras i en konkurs, ibland finns också rent brottsliga handlingar. Men det finns också många hederliga företagare som hargjort allt de har kunnat som ändå får problem.

Vill man ha mer exakta svar får man gå till facit:
– Efter ungefär ett halvår kommer förvaltarberättelsen från konkursen. Den visar bolagets uppgång och fall. Det är ett viktigt dokument och visar om företaget och styrelsen har skött sig eller inte. Är man osäker ska man läsa den förvaltarberättelsen innan man går vidare och gör affärer med någon som har varit med om en konkurs.

Vilka är då förlorarna på en konkurs?
– Staten i form av att man får stå för lönegarantier för de anställda. De anställda kan också vara förlorare i form av att de annars skulle haft långa uppsägningstider. Hyresvärdarna är oftast förlorare, de blir av med hyresintäkter.
– För en reklambyrå kan det ofta också handla om underleverantörerna, som andra konsulter eller tryckerier.

Däremot är bankernas fordringar i dag prioriterade. De står först i kön för att få tillbaka sina pengar.

Tidigare var staten, i form av de skatte­skulder som bolaget hade dragit på sig, också en prioriterad fordrings­ägare. Så är det inte längre.

Men att skatter och löner ändå spelar in syns i konkursstatistiken.
– Ofta lämnas konkursansökan in strax före att skatten ska betalas runt den tolfte i månaden eller när lönerna ska betalas i slutet av månaden.

Med en konkurs, slipper man ifrån det?
– Nej, styrelsen i företaget kan för egen ficka få betala en skatteskuld som har förfallit till betalning innan konkursen.

Ackordscentralens vd har rådet till de som vill undvika problem: se till att ha ordning och reda i ekonomin förstås, och sök hjälp i tid.
– Har man ordning på bokföring och ekonomin ser man varningstecknen ­tidigare och har bättre beslutsunderlag. Det är också viktigt med en bra dialog med revisorn.
– För en reklambyrå är det också viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg. Att förlita sig på en stor kund gör företaget sårbart. Det är också viktigt att inte skriva på för långa hyreskontrakt. Och att inte anställa för många, det är dyrt att rekrytera folk men också dyrt att göra sig av med personal, säger Mikael Kubu.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

BBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.